Díky UX Wall chci šířit povědomí o tom, co děláme a proč

UX není pouze o tom, že bychom někdy v koutě kreslili barevné obrázky a věřili, že se z nich ostatní posadí na zadek. Jak jsem se zmínil například v článku Design musíme chápat jako součást byznysu, naší prací je zároveň i komunikace, přesvědčování, evangelizace, atp.

Co tak přemýšlím, vždy jsem vlastně musel o pozici UX tak trochu bojovat a neustále o své práci šířit povědomí. Chtěl jsem totiž ostatním ukázat, co děláme, jak a proč. Hlavně kvůli tomu, aby se nám lépe pracovalo a dodávali jsme lepší výsledky.

Osobně si myslím, že je důležité (a často užitečné) s ostatními sdílet, na čem jako pracujeme a jaké to má dopady. Proto jsem v Cimpress začal budovat tzv. UX Wall, pomocí které chci ostatním ukázat na čem pracujeme, předat zpětnou vazbu od uživatelů a vlastně vůbec otevřeně sdílet cokoliv ohledně UX. Přečíst celé

Při dávání designové kritiky se snažím být co nejvíce konkrétní

Zpětná vazba je při spolupráci a designových diskuzích velice důležitá. Můžeme díky ní objevit něco, na co jsme třeba nemysleli nebo se díky ní lépe rozhodnout pro nějakou variantu, pokud si třeba nejsme jistí.

Například v článku Jak se může neodborník vyjádřit k barvám produktu? jsem se snažil ukázat, jak ke zpětné vazbě přistupují například v případě diskuze ohledně barev. Podobného postupu, tedy dávání co nejvíce konkrétní zpětné vazby, se snažím držet a ostatním tak co nejvíce pomohl. Přečíst celé

Pro design nejsou data jen o analytice

Když se řekne využívat data v designu, spousta lidí si jistě představí nástroje pro analytiků a měření, AB testování a tak dále. Samozřejmě s tím, že budou moct sledovat konkrétní ukazatele používání.

Většinou navrhu interaktivní aplikace, takže analytika je pro mě pouze jeden určitý pohled. Zajímá mě totiž, jak konkrétně lidé daný produkt využívají – jaký vkládají obsah, jak mají aplikaci nastavenou a tak podobně.

Vedle analytických nástrojů tak analyzuji i konkrétní data, který poté využívám v rámci dalšího zkoumání nebo rovnou pro dílčí zlepšování produktu. Přečíst celé

Díky Interaction Design Foundation dostanete skvělé základy pro UX

Nedávno jsem napsal článek o knížkách, které bych doporučil začínajícím UX designérům, což může být pro začínající designéry dobrý začátek. Jsou tu ale i další možnosti vzdělávání. Konference, meet-upy, diskuze s komunitou, online články, online kurzy a další.

Protože se vzdělávám opravdu rád, vždy jsem hledal různé možnosti. Asi před 6 lety jsem objevil stránku Interaction Design Foundation (dále jako IDF), na které tehdy byla velká encyklopedie o HCI a na kterou o dva roky později přidali spoustu užitečných on-line kurzů pro platící členy.

Po více jak 4 letech studia musím říct, že se členství určitě vyplatí. Podle mě je IDF jedno z nejdostupnějších míst pro vzdělání v designu – za něco málo přes 3 600 korun ročně totiž jinde tolik nedostanete. Přečíst celé

Inspirujme se pro uživatelská rozhraní v reálném světě

Když se dnes rozhlédneme kolem sebe, uvidíme spoustu lidí hrát si s telefonem, tabletem nebo jak si čtou nějakou knížku na Kindle. Dost lidí také bude používat nějaký počítač v práci.

Je tedy jasné, že digitální produkty se opravdu staly každodenní součástí našich životů a my se tak neustále setkáváme s uživatelským rozhraním, díky kterému naše zařízení ovládáme, něco na nich tvoříme nebo „konzumujeme“.

Asi není potřeba říkat, že uživatelské rozhraní by mělo co nejjednodušší a lidé jej tak mohli snadno použít. Jak toho ale dosáhnout? Existuje spousta způsobů, mně osobně se třeba líbí hledat inspiraci v reálném světě a dělat tak uživatelská rozhraní nejen snadno použitelná, ale i vizuálně zajímavá.

Přečíst celé

Knížky pro začínající UX designéry

Začít dnes s UX designem je poměrně snadné (i přes to, že u nás vlastně neexistuje žádné formální vzdělávání). Existuje totiž hromada skvělých vzdělávacích materiálů v podobě článků, online kurzů a knížek a dalších.

Například u knížek jsem v začátcích hodně ocenil pomoc s tím, se kterými začít. Je jich totiž hodně a může být těžké si nějakou vybrat. (A všímám si, že s tím má hodně začínajících designérů problém.)

Protože jsem o designu přečetl asi 150 knížek, dovolil jsem si udělat seznam těch, které bych začínajícím designérům doporučil a se kterými bych dnes určitě rád začínal. Přečíst celé

Neměli bychom se stydět nebo bát svou práci ukázat ostatním

V začátcích své designérské „kariéry“ jsem se bál svou práci ukazovat kolegům. Myslel jsem si, že vše musím perfektně navrhnout (a že to přece sám zvládnu) a měl jsem strach, že mi ostatní mé „dítě“ rozbijou a že bych mohl vypadat jako hlupák, když by něco neštymovalo.

Jak jsem získával zkušenosti, přestal jsem se bát a svou práci dnes ostatním neustále ukazuji. Zjistil jsem totiž, že to vůbec není o mně, ale o snaze přinést co nejlepší řešení – což je něco, o co by nám mělo jít především. Přečíst celé

Díky video prototypu mohu ostatním snadno ukázat své nápady

Když jsem začínal s designem, věřil jsem, že si klient a kolegové vždy proklikají připravený prototyp a budou tak vědět, jak by mohlo řešení fungovat a co dále s řešením zamýšlím. Záhy jsem ale zjistil, že jsem na omylu.

Co si vzpomínám, mnohokrát se mi stalo, že například vývojáři během výroby nevěděli o spoustě věcí, které jsem do prototypu přidal, nečetli mé komentáře nebo hned nepochopili některé myšlenky. A to i přes to, že jsem jim prototyp separátně „prezentoval”.

Říkal jsem si, jak bych mohl ostatním snadno předat své myšlenky, aby se na nic nezapomnělo. Napadlo mě se inspirovat a u video prototypů a začal jsem tedy „používání“ prototypu nahrávat na video a poté jej sdílet s ostatními, díky čemuž jsem jim mohl rychle a efektivně ukázat, jak by mohlo řešení fungovat. Přečíst celé

Jak jsme v LMC dělali Design Sprint

Pro jeden z LMC produktů jsme si na tento rok nastavili docela ambiciózní cíle. Získat určité množství konverzí a vydělat určitý objem peněz.

Našeho Product Managera napadlo, že bychom k nakopnutí mohli využít Design Sprint od Google Ventures a najít tak způsob, jak cíle naplnit.

O Design Sprintu se toho už napsalo celkem dost (třeba Roman Hřebecký z Pabení toho hodně sdílel). Já bych rád shrnul přístup, který jsme využili v LMC a protože jsem si už dost podobných metod vyzkoušel, tak jej z pohledu designéra trochu zhodnotil. Přečíst celé

Být designérem je skvělé, ale náročné

Na quora.com se pár lidí ptalo na to, jaký je život designéra a zda je to uspokojivá práce. Je to podle mě zajímavá otázka a dovolil jsem se nad tím trochu zamyslet.

Co si budeme povídat, podle mě je design vlastně práce jako každá jiná. Má své požadavky, specifika a omezení. A stejně jako v jakékoliv jiné práci to není vždy růžové a třeba já jsem z toho někdy docela vyčerpaný.

Nicméně jsem moc rád, že mohu být designér. Dělám na zajímavých věcech, náplň mojí práce je pestrá a opravdu mě to baví. Přečíst celé