Bezpečné místo na otázky během workshopů

V minulém článku jsem sdílel svůj pohled na to, proč je před vymýšlením nápadů užitečné naše mozky připravit a zahřát na patřičnou provozní teplotu. Ne všichni mají s generováním potřebné zkušenosti a je potřeba je do toho trochu uvést a zmínit obavy.

Vedle toho se mi (nejen) při workshopech vyplatila další věc. Dát lidem bezpečné místo, kam mohou psát své otázky a ujistit je v tom, že se k nim budu vracet a odpovídat na ně. Lidé je tak nebudou muset držet v hlavě, skákat vám a ostatním do řeči a průběh workshopu pak bude hezky plynulý.

Lidé potřebují ujištění

Už kolikrát jsem během prezentace nebo nějakého workshopu zažil, že se někdo přihlásil a položil nějakou otázku. Velice dobrou a podnětnou. Na kterou ale v zápětí odpověděl další slajd a nebo část daného workshopu.

Je dobře, že se lidé ptají. Občas to ale trochu naruší plynulost workshopu a zbytečně to třeba ubírá čas tomu důležitému, co je potřeba brát. (Což se stává i přes co nejlepší snahu případného facilitátora.)

Snažím se tomu vyhnout a dát lidem prostor ptát se na cokoliv. Dělám to většinou tak, že vytvořím jeden MIRO board navíc. Při představení průběhu workshopu poté představím jednotlivé kroky, kterými budeme procházet a zmíním právě tento board vyhrazený na otázky s tím, že:

  • Je to prostor, kam mohou lidé kdykoliv dávat jakékoliv otázky.
  • Budu se mezi jednotlivými fázemi workshopu na otázky dívat a průběžně na ně odpovídat.
Osamocený frame na pravé straně je prostor na otázky, které mohou vyvstat během workshopu.

Vždy poprosím účastníky, aby tam dávali své otázky. Zmíním například, že nechci přijít o žádné dotazy jen kvůli tomu, že by je zapomněli – třeba když by někomu nechtěli skočit do řeči.

Během workshopu poté skutečně:

  • Po očku sleduji, zda tam lidé vložili nějakou otázku během řešení dané části.
  • Ale také při přechodu mezi sekcemi, například po definování problému a přechodu na generování nápadů.

Musím říct, že workshop je poté díky tomu plynulejší. Lidé mají jistotu, že mají kam pokládat dotazy a na nic důležitého se tak nezapomene. Ale také nemusí ostatním skákat do řeči s tím, že na jejich dotaz odpovíme automaticky v následující vteřině.

Naslouchejme a odpovídejme

Nedokážu si představit, že bych jakýkoliv workshop přichystal bez podobného přístupu. Říkám tomu bezpečný přístav pro otázky účastníků. Kdokoliv se může kdykoliv zeptat. Vždy na všechny otázky odpovíme – buď hned a nebo později. Dělám to třeba i tak, že z workshopu poté sepíšu zápisky a na nezodpovězené body odpovím dodatečně například přes e-maill a nebo napíši kolegům na Slacku.

Nejen že tím rozpoutáte nebo ukončíte diskuzi, ale také ujistíte kolegy, že na ně myslíte. Tím posílíte své vztahy a vytvoříte si silné spojence pro další práci. Ve více lidech se vždy kope lépe a vy na nic důležitého nezapomenete. Lidé pak ví, že se mohou kdykoliv ptát a vše hezky plynule odsýpá.

Napsat komentář