Nový design se nám fakt povedl, nikdo si totiž nestěžoval

V jednom z posledních článků jsem psal o tom, jak jsme v Cimpress zlepšovali jednu z našich aplikací. Před pár týdny jsme změny konečně kompletně spustili.

I přes to, že jsme dělali několik testů, měl jsem před spuštěním nové verze trochu obavy. Část aplikace jsme docela zásadně změnili a lidé přeci jen nemají změny příliš v lásce.

Nakonec to dopadlo dobře. Po spuštění jsme měli uši nastražené a oči na stopkách a nesetkali jsme se s žádnými stížnostmi. Redesign tedy dopadl úspěšně, nebo ne? Co jsem ale zatím zjistil, ono to nemusí být tak růžové.

Určitě to bude samý hejt, nebo ne?

Za svou kariéru jsem už pár těch redesignů udělal. V našem případě nešlo o kompletní redesign, ale zatím pouze o část aplikace – v podstatě ale té nejdůležitější.

Dost lidí aplikaci pravidelně používá. Co jsem viděl například ve Fullstory, tak:

  • Někteří lidé i několikrát denně.
  • Z nahrávek to vypadalo, že ví, co a jak používat a kde by (víceméně) našli vše potřebné.

Abych zároveň předešli určitým nedorozuměním a překvapením, chystané změny jsme lidem oznámili nějakou dobu před tím, než jsme je spustili.

Jenže on se pak po spuštění nikdo neozval. Přišel pouze jeden dotaz ohledně funkcionality, kterou jsme záměrně upozadili. Jinak nic.

Přišlo mi to docela zvláštní. Čekal jsem nějakou větší odezvu – dost lidí se přeci jen umí ozvat, pokud jim něco chybí nebo nefunguje. Říkal jsem si tedy, co s tím a zda:

  • Je nová podoba skutečně v pořádku a lidem pomáhá?
  • Nebo jen lidé nechtějí dávat zpětnou vazbu?

Říkal jsem si, že nejlepší bude se jich nějakým způsobem zeptat na to, co si o novém návrhu myslí. Proto jsem na nic nečekal a začal jsem vše připravovat.

Proaktivně kupředu

Nechtěl jsem, abychom se vznášeli na „mylném“ obláčku – že je všechno boží a není potřeba s aplikací nic dělat. Už před spuštění jsem přemýšlel nad tím, jak proaktivně zjistit zpětnou vazbu ohledně nového návrhu.

Mám zkušenost, že se lidé prostě někdy neozvou, protože například:

  • Mají s tím špatnou zkušenost – nic se s jich zpětnou vazbou nestalo.
  • Mají na práci důležitější věci.
  • Neví, komu napsat (což podle mě nebyl náš případ).

SurveyMonkey jsem tedy připravil dotazník s pár otázkami ohledně nového designu, ale také samotné aplikaci.

Na základě dát jsem poté vybral lidi, kteří se v posledních 2 týdnech s novým návrhem setkali a zeptal jsem se na to:

  • Co si lidé myslí o novém návrhu oproti tomu původnímu.
  • Zda mají k novému designu nějaké komentáře.
  • Co si myslí o dané aplikaci.

Dva týdny jsem čekal a sbíral odpovědi.

Z odpovědí nám vyplynulo, že se lidem aplikace poměrně dobře (samozřejmě vždy bude prostor na zlepšení). V komentářích akorát zminili několik dotazů či dovysvětlení. Jinak vše bylo poměrně pozitivní.

Pouze kolem 43 % lidé bere novou verzi jako snazší na používání.
Pouze kolem 43 % lidé bere novou verzi jako snazší na používání.

Co se ale týče nového návrhu, tak to zase tak růžové není:

  • Celkovou spokojenost vyjádřilo přibližně 43 % lidi.
  • Zbytek si nebyl jist, nebo pro ně byl lepší ten původní.

Do komentářů nám lidé například napsali, že:

  • Se starým designem neměli problém a že potřebuji ještě trochu čas na to se s tím novým sžít.
  • V tom novém musí více klikat, že v původním návrhu bylo vše hned na dosah.

On ten nový návrh právě nebyl pro všechny úplně nejlepší. Hlavní změnou prošla právě Informační architektura, kdy jsme se snažili vše lépe logicky zorganizovat.

Zároveň máme několik lidí, kteří aplikaci používají poměrně dlouho a hodně (tak trochu power users). Ty jsme trochu upozadili a bohužel jim některé věci trochu zkomplikovali – za cenu práci ostatním usnadnit.

Rozhodně je to zpětná vazba, se kterou bude potřeba dál pracovat. Hlavně teď, kdy máme v plánu upravit i zbytek aplikace.

Na nic nečekejte

Jsem rád, že se nám od lidí podařilo získat zpětnou vazbu i přes to, že není úplně pozitivní. Trochu nás to drží při zemi s dalšími plány a zároveň se budeme muset příště více zamyslet nad efektivnější cestou pro lidi, kteří už jsou trochu „zkušenější“.

Na základě svých zkušeností bych neočekával, že mi lidé sami řeknou, že je něco špatně. Proto vždy raději počítám s tím, že budu potřebovat nějaký čas na průzkum a zjištění zpětné vazby. Vlastně tak vždy jakýkoliv projekt „naceňuji“ a říkám to ostatním, aby s tím počítali.

Napsat komentář