Informace o UX sdílím všem kolegům v rámci naší Confluence

Musím přiznat, že ještě než jsem začal s designem, byl jsem poměrně chaotický. Neměl jsem ve věcech příliš řád a měl jsem v nich celkem nepořádek. Sám jsem se v tom vyznal, ale pokud do toho nahlédl někdo „z venku“, situace se trochu zkomplikovala. Naštěstí jsem se trochu poučil a naučil se věci organizovat.

Z mého pohledu je důležité mít vše dobře roztříděné a zorganizované. Nejen co se týče designérské práce. Osobně to vidím jako důležité, když třeba zpětně hledám nějaké informace z dřívějška nebo potřebuji někomu něco poslat. V Cimpress jsem si to ještě trochu ulehčil a v naší Confluence jsem udělal UX space pro oblast Logistiky. Lidé tak zde najdou vše, co se týče designu.

Všechno na jednom místě

Když by vás dnes cokoliv zajímalo ohledně návrhů pro některý z produktů Logistiky, pravděpodobně to najdete ve zmíněném UX space v naší firemní Confluence. Tedy od dílčích designů, informací z výzkumu až po strategičtější věci jako je vize, proces fungování a další.

Snažil jsem se z daného místa udělat jedno místo pravdy, kde lidé najdou například:

A další informace. Například jak jsem psal o tvorbě jednotného slovníku pro logistické produkty. Také jsem ale vložil svůj Trello board s projekty, na kterých aktuálně pracuji.

Úvodní stránka UX prostoru v naší Confluence.

Snažím se tak dát ostatním nahlédnout pod pokličku toho:

  • Na čem pracuji.
  • Jak o věcech přemýšlím a jak věci vypadají.

Ale také mít samozřejmě prostor, ve kterém lidé najdou všechny potřebné informace o návrzích pro produkty, na kterých ostatní pracují.

O každém produktu vedu informace odděleně

Aby se lidé mohli podívat na designy, ale také abych měl možnost určité retrospektivy, pro každý produkt jsem udělal samostatný prostor, ve kterém vedu vše potřebné.

Lidé zde tak mohou najít:

  • Designové assety, jako jsou detailní obrazovky, skicy nebo wireframy nebo flow charty.
  • Informace z výzkumných studií.
  • Odkaz na statistiky a měření.
  • Odkazy na související informace.
Pro každý produkt vedu docela podrobné informace o designu, výzkumu, ale také souvisejících aktivitách.

Musím samozřejmě přiznat, že ne vždy zpětně zanesu dohodnuté změny zpět do designu. Přijde mi to zbytečné a pracné. Výsledek je vždy na produkci. Nicméně jsem si ale začal zapisovat, že jsme se na nějaké změně dohodli.

O každé aplikaci zde ale víceméně udržují pouze určité „výstupy“, nebo spíše assety. Nedávám tam ale Sketch soubory (ty mám na sdíleném Cloud úložišti).

Lidé mohou v Confluence najít informace nejen o tom, jak mají produkty vypadat, ale i jak mají fungovat z pohledu flow.

Cokoliv do Confluence přidám, tak tam nechávám. Lidé se tak mohou podívat (i díky historii) na postupný vývoj návrhu. Včetně všech relevantních informací.

Pravidelně a průběžně informace aktualizuji

Vždy se mi dobře pracovalo v Google Drive nebo v Dropboxu. Po nástupu do Cimpress jsem si docela zvykl i na Box. V něm jsem uchovával většinu věci, které jsem měl. Vytvářel jsem v něm samozřejmě i všemožné dokumenty, například:

  • Detailnější popisy návrhů.
  • Přípravu výzkumných studií.
  • Zpětnou vazbu ohledně implementovaných návrhů.

Jak jsem ale začal budovat UX prostor v Confluence, stále časteji jsem v něm začal dokumenty vytvářet.

Dost mi to tedy usnadnilo práci s udržováním aktuálních informací. Protože například když:

  • Sepisuji plán výzkumu, začínám rovnou v Confluence a pak jen přidám souhrn a výsledky.
  • Si píšu poznámky k návrhům, začínám opět rovnou v Confluence.

Postupně jsme si navykl do Confluence chodit a zapisovat vše potřebné a zároveň informace v případě potřeby aktualizovat. Když tedy potřebují kolegové něco vědět, stačí jim poslat odkaz a najdou zde vše potřebné.

Snažím se kolegům pravidelně sdílet odkazy na UX space v Confluence. 

Zároveň s tím ale s pravidelnou nepravidelností kolegům připomínám, například na Slacku, že zde najdou potřebné informace, například:

  • Aktuální čísla o používání.
  • Potřebné assety, například jak řešit chyby, doporučení pro ikonky, atd.

Snažím se totiž o to, aby si lidé zapamatování, že existuje UX space a že tam najdou pro ně užitečné informace.

Sdílejte s ostatními

Osobně si myslím, že dát ostatním nahlédnout pod pokličku může dost věcem pomoc. Nemyslím si, že máme co tajit. Lidé se tak mohou na cokoliv podívat, přispět zajímavými nápady nebo najít nějaké užitečné informace. (A několik kolegů už mi za UX space poděkovalo.)

Ano, zabere to trochu času navíc takové „uložiště“ udržovat. Osobně to dělám průběžně po menších kouscích, takže vše víceméně stíhám. Určitě se to ale vyplatí a lidé tak mohou snadno najít užitečné informace, což může pomoct s budováním důvěry v UX, ale zároveň i lepším výsledkům.

Napsat komentář