Při dávání designové kritiky se snažím být co nejvíce konkrétní

Zpětná vazba je při spolupráci a designových diskuzích velice důležitá. Můžeme díky ní objevit něco, na co jsme třeba nemysleli nebo se díky ní lépe rozhodnout pro nějakou variantu, pokud si třeba nejsme jistí.

Například v článku Jak se může neodborník vyjádřit k barvám produktu? jsem se snažil ukázat, jak ke zpětné vazbě přistupují například v případě diskuze ohledně barev. Podobného postupu, tedy dávání co nejvíce konkrétní zpětné vazby, se snažím držet a ostatním tak co nejvíce pomohl.

Rozepíšu, kde vidím problém nebo příležitost

O zpětné vazbě, nebo tomu říkejme spíš designová kritika, lze najít spoustu zajímavých a užitečných článků, například:

Pro mě je designová kritika hodně důležitá a hodně ji vyhledávám (jak jsem psal například v článku Neměli bychom se stydět nebo bát svou práci ukázat ostatním) a když mě o ní někdo požádá, snažím se mu co nejlépe pomoct.

I když je to někdy složitější a musím se trochu více zamyslet nad daným problémem, snažím se být vždy k věci a co nejvíce konkrétní.

Například nedávno nám kolega poslal několik variant „kolotoče“ pro zobrazení produktových fotografií. Řešil problém, že šipky pro posouvání obrázků mohou fotografie překrýt a lidi tak otravovat. Takže otázka byla, zda mají být viditelné vždy nebo až po najetí myši a jak je vizuálně zobrazit.

Ukázka řešení pro fotky s produkty, které bychom chtěli použít. Řešili jsme především fungování navigace napříč fotkami a to, zda šipky zobrazit (a jak) na aktuálně vybrané fotografii.
Ukázka řešení pro fotky s produkty, které bychom chtěli použít. Řešili jsme především fungování navigace napříč fotkami a to, zda šipky zobrazit (a jak) na aktuálně vybrané fotografii.

Chtěl jsem mu říct svuj názor, aby se mohl co nejlépe rozhodnout. Když bych mu ale řekl pouze to, že mi některá variant líbí nebo nelíbí, asi bych mu moc nepomohl. Zároveň by to mohl vztáhnout jako osobní preferenci a můj komentář v tichosti přejít.

Aby má kritika byla co nejrelevantnější, udělal jsem rychlý průzkum toho, jak:

  • U nás produktové fotky vypadají.
  • Jak to řeší někde jinde.
Příklady různých kompozic, které jsem u nás na platformě nalezl. Většina fotografií je ale v podobě té první a druhé fotky na obrázku - tedy s vystředěným produktem.
Příklady různých kompozic, které jsem u nás na platformě nalezl. Většina fotografií je ale v podobě té první a druhé fotky na obrázku – tedy s vystředěným produktem.

Našel jsem různé fotografie a většina z nich prezentuje daný produkt ve svém středu. Šipky by tak to nejdůležitější nepřekrývaly a většina oblasti zájmu by tak zůstala volná. Položil jsem si tedy otázku – bude tedy s překrýváním fotografií skutečně problém?

Zkusil jsem se na to podívat a nasdílené varianty kolotoče trochu upravit a doplnit o vybrané fotografie.

Příklady zobrazení fotek se zobrazenými šipkami v základním pohledu, šipky jsou pouze mírně upozaděné.
Příklady zobrazení fotek se zobrazenými šipkami v základním pohledu, šipky jsou pouze mírně upozaděné.

Vyjádřil jsem se, že z mého pohledu nebude s šipkami problém, protože většinou to nejdůležitější nepřekryjí. Dodal jsem ale, že ty šipky mi připadají přeci jen trochu rušivé i přes to, že jsou upozaděné.

Jednotlivé varianty jsem se tedy snažil rozebrat a předat tak kolegovy co nejvíce konkrétní zpětnou vazbu. Napsal jsem mu tedy například to, že:

  • Varianta č. 1 mi přijde nejlepší, protože je nejblíže našemu vizuálním stylu, šipky vypadají dobře i pro mobile a že se mi libí právě jejich symetričnost více než zakulacené obdélníky u varianty č. 2.
  • Šipky u varianty č. 2jsou zbytečně velké a nazapadají do našeho stylu.
  • Varianta č. 3mi přijde jako zajímavý nápad, ale že pro mě jsou ty šipky hůře čitelné, protože je zde hodně vizuálních informací – stín, okraj a barva šipky. Možná to je proto, že mám problém s tím je kvůli tolika různým informacím (a barvám) vizuálně snadno zpracovat.

Navrhl jsem také otázku, zda bychom to nemohli vyřešit jinak. Například jestli nemohou být šipky umístěné mimo obrázek, takže:

  • Bychom je mohli zobrazit vždy.
  • Obrázek by nic nepřekrývalo a šipky tak možná nepůsobily tolik rušivě.
Načrtek toho, jak bychom mohli řešit navigaci mezi obrázky přímo na hlavní fotografii, aniž bychom jej nepřekryli.
Načrtek toho, jak bychom mohli řešit navigaci mezi obrázky přímo na hlavní fotografii, aniž bychom jej nepřekryli.

Zároveň jsem nadhodil otázku na zamyšlení, proč na velice známých webech jako je například Amazon, Zappos, Google Shopping šipky nepoužívají.

Vyjádřili se samozřejmě i ostatní designéři a uvidíme, jak se nakonec náš kolega rozhodne. Já doufám, že jsme mu předali co nejlepší zpětnou vazbu, která mu pomůže se rozhodnout.

Chci ostatním pomoct

Jak se můžete dočíst v článcích zmíněných v úvodu, designová kritka je především pro podporu ostatních. Není to soutěž nebo diktát, kterého bychom se museli držet (pokud pro to nejsou zásadní důvody).

Já se vždy snažím vysvětlit, co se mi nezdá a proč, případně navrhnout nějakou alternativu nebo položit nějakou otázku na zamyšlení. Pro kolegy se tak snažím poskytnout vodítka pro přemýšlení a rozhodování k tomu, aby vybrali to nejlepší řešení.

Zároveň neočekávám, že všichni vždy zpětnou vazbu vezmou a i hned zapracují. Třeba jsem na něco zapomněl, nemám všechny potřebné informace a tak podobně. Osobně svým kolegům věřím a vím, že se právě díky konkrétní zpětné vazbě dokážou správně rozhodnout.

Napsat komentář