Někdy nejde říct, co je správně a je potřeba to vyzkoušet

Na sociálních sítích občas zahlédnu od designérů příspěvky, ve který porovnávají různé varianty části uživatelského rozhraní a říkají, která je správná. Mění se v podstatě drobnosti a popisují, proč je to tak správně. (Občas se i ptají, která varianta je ta správná.)

Mnohokrát už jsem se nad podobnými příspěvky zarazil a hlavou mi prolétlo takové to „no počkej počkej, to ale záleží … na hromadě faktorů“. Občas jsem jim do komentářů napsal svůj pohled a pár lidí se přidalo.

Napadlo mě to zkusit taky. Nejen že uvidím reakce ostatních a trochu je popíchnu, ale také budu moct říct svůj názor na podobné sdílení a „poučování“ o tom, co je správně a co ne. Protože to vlastně ani nejde – mnohdy záleží na mnoha faktorech, kontextu a je potřeba to prostě vyzkoušet.

Byl to takový experiment

Rovnou řeknu, že jsem to pojal jako hru, resp. experiment. Zajímalo mě, jak budou lidé reagovat a co si budou o jednotlivých možnostech myslet. Záměrně jsem proto na většinu komentářů nereagoval. Chtěl jsem vše nechat plynout a ostatní neovlivňovat.

Pro sdílení jsem si připravil 3 příklady:

  • Které tlačítko ze 3 možností je správné pro prodej?
  • Která barva z 5 barev vytvoří tu nejlepší zkušenost?
  • Která z těch 3 produktových kartiček je ta pravá?

Ve skutečnosti jsem jich měl připravených víc, ale už by to bylo asi trochu trapné. Proto jsem nakonec skončil po 3. příkladu.

A tady jsou nějaká nepodstatná fakta. Všechny 3 příspěvky za týden dohromady nasbíraly:

  • Téměř 6 000 zobrazení,
  • Přes 45 reakcí (zejména u posledního příkladu je zajímavé sledovat reakce a komentáře ostatních).

Není to mnoho. Na Linkedin můžete najít podobné příspěvky s tisícovkami reakcí. Mně to ale stačilo a pár reakcí jste přidali, za což vám moc děkuji.

Amazon tlačítko jako cesta k prodejům?

Na začátek jsem chtěl použít něco jednoduchého a zároveň typického, co lidé na sítích v tomto kontextu často sdílejí. Vybral jsem si proto jednoduché tlačítko „Koupit“, se kterým se dnes můžete setkat na jakémkoliv e-shopu.

Které tlačítko je správné pro akci Koupit?

Pro tento případ jsem připravil tlačítko ve 3 různých variantách:

  • Zelené,
  • Modré,
  • Oranžové s ikonkou.

Samozřejmě nebyla náhoda, že třetí jako by Amazonu z oka vypadlo. Záměrně jsme se inspiroval.

A teď přichází ta otázka – které z výše zmíněných tlačítek bude nejlepší jako výzva k akci?

  1. Zelené, protože tato barva se využívá pro značení úspěšných věcí?
  2. Modré, jakožto často používaná barva a taková neutrální?
  3. Tlačítko ve stylu Amazonu, protože jej známe a je je tam i ta ikonka?

Lidé v tomhle případě hodně volili 3. variantu, tedy tlačítko ve stylu Amazonu. Někdo si nebyl jistý mezi jedničkou a trojkou. Možná díky známému stylu jej volilo tolik lidí, zároveň jako jediné je podpořené ikonkou košíku – jenže ve smyslu koupit nedává moc smysl a hodilo by se právě spíš pro akci „Vložit do košíku“.

Z obecných pravidel je jasné, že jakýkoliv prvek v rámci uživatelského by měl:

  • Mít správnou formu.
  • Být správně pojmenovaný.
  • Zapadat do celkového vizuálního stylu.

Bez dalších informací můžeme ale těžko určit, které tlačítko je nejlepší. Můžeme si to jen myslet a nebo to přímo vyzkoušet a třeba jednotlivé možnosti i porovnat, co se výkonu týče.

Kouzlíme s barvami

U dalšího příkladu jsem zašel možná až moc daleko a trochu více jsem poodhalil, o co mi jde. Položil jsem totiž otázku, která z pěti určitých barev dokáže navodit tu nejlepší zkušenost.

Která barva navodí tu nejlepší zkušenost?

Přiznám se, že jsem trochu očekával odpovědi typu, že:

  • Modrá, protože ji ve svých produktech a na svých webech používá hromada firem.
  • Zelená, protože se používá pro pozitivní věci – akce, elementy, atp.
  • Fialová, protože je hodně spojována s kreativitou a je taková „neokoukaná“.

Zrovna u tohoto příkladu se ale lidé příliš nechytli – ani se moc nedívali, natož aby sdíleli či reagovali. Opět by zde byla odpověď, že záleží na kontextu a bylo by potřeba to nějakým způsobem zjistit. Metody na to jsou.

Držet to minimalisticky nebo mít vše hned?

To nejlepší nakonec. Zkusil jsem nasdílet i něco trochu sofistikovanějšího – produktovou kartu z e-shopu. Inspiroval jsem se jedním z nedávných příkladů podobného sdílení právě ze sociálních sítí. Takže která z těch výše uvedených příkladů bude nejlépe prodávat?

  • Bude to fotka se značkou, zkráceným popiskem a cenou?
  • Nebo spíš fotka, popisek, značka, hodnocení a cena?
  • Co trochu minimalismu a zobrazit pouze fotku, značku a cenu?
  • Nebo na to jít sofistikovaně a vedle všech těch informací dovolit rovnou zvolit barvu, velikost a umožnit rovnou nákup?
Díky které formě produktové karty budou na e-shopu prodeje větší?

Člověk by si myslel, že čím více dostupných možností hned na začátku, tím lepší budou prodeje. Záměrně jsem pro srovnání vybral vzhled z velkých e-shopů, kde se věci prodávají ve velkých objemech, tedy (zleva):

  • Zappos,
  • Amazon,
  • Aldo.

A tu poslední jsem si vymyslel podle příkladu, který jsem viděl právě na sociální síti. Snažil jsem se přidat všechny důležité možnosti hned do produktové kartičky, aby lidé nemuseli chodit na stránku detailu. Je to ale lepší řešení? Nevím.

Vzpomínám si na jeden e-shop s botami, který za námi tenkrát přišel s prosbou o pomoct, protože neměl očekávané výsledky. Byli tenkrát docela překvapení, protože defakto okopírovali kompletní design Zapposu a stejně neprodával.

Vtipem podle mě je, že i když využijete stejné kartičky jako má Amazon nebo Zappos, stejně nedosáhnete stejných výsledků. Museli byste totiž zkopírovat i jeho byznys model, včetně služeb, rychlosti donášky, atd. Ono to totiž není jen o tom, jak to vypadá na e-shopu. (Což si bohužel hromada lidí myslí.)

Vyzkoušejte to v kontextu

U příkladu s produktovou kartičkou jeden z komentujících zmínil to, že bez Call to action to nejde. Samozřejmě, je to ve vše příručkách. Stejně jako tvrzení, že v navigaci má být maximálně 5±2 položky (schválně kdo ví proč tohle číslo).

Jenže jak je možné, že některé e-shopy zobrazí pouze fotku, značku a cenu a vydělávají? A co hůř – jsou i e-shopy, které ukážou jen fotku a vydělávají balík. Bez jakéhokoliv CTA, tedy vyjma odkazu na detail produktu. Klíčem je kontext a dané okolnosti, tedy například:

  • Preference cílové skupiny.
  • Zaměření e-shopu – jde primárně ohledně nízké ceny, o značku nebo cokoliv jiného?

Přesně tak, jak se doptávali někteří lidé u příspěvků – jaký je kontext? Dokud to nevyzkoušíme v našich podmínkách, tak nikdy nemůžeme vědět, co bude fungovat a co ne. A to i kdybychom na naše návrhy aplikovali všechny designové poučky světa. Stále to budou jen hypotézy a ty je potřeba nějakým způsobem potvrdit, nebo vyvrátit.

Zároveň si dovolím podotknout jednu věc. Zamysleme se nad tím, až zase budeme příště „hledat inspiraci“ u konkurence. Je přeci veřejné tajemství, že se všichni „inspirujeme“ u všech, takže zároveň přebíráme stejné chyby. Třeba ta konkurence právě přemýšlí nad tím, proč jim ten konverzní poměr tak klesá a hledá řešení. A vy se k nim přijdete inspirovat – právě bez znalosti celého kontextu – a snadno se tak dostat do stejné pasti.

Napsat komentář