O User Experience se zajímám více jak 4 roky, profesně design praktikuji již téměř 3 roky. A po necelém roce designování v GoodData jsem dostal za skvěle odváděnou práci nabídku na „povýšení“ – z UX Designera na Technical Product Managera.
Tato příležitost pro mě znamená přehodnocení mého dosavadního vývoje a dlouhodobých cílů. Je to přeci jen značně odlišná profese. A já bych se nechtěl vydat jiným směrem, než jsem si vytyčil a který mi dává smysl.
Avšak je zde nějaký směr, kterým se může designer vydat? A co případně nabízí a obnáší? Po menším průzkumu a zamyšlení jsem našel čtyři možné cesty.
Čeho chci jako designer dosáhnout?
S User Experience jsem začal ještě jako programátor / kodér webových aplikací. V té době jsem spoluvytvářel e-learningový portál pro seniory – aplikaci pro univerzitu třetího věku.
Přemýšlel jsem nad tím, jak se lidem tato aplikace používá – nemají s ní nějaké problémy, které můžeme odstranit? Je vše srozumitelné a nabízí vše, co lidé potřebují? Začal jsem na tyto otázky hledat odpovědi. A na jejich základě web zlepšovat. Což jako UX designer dělám dodnes a hodně mě to baví.
Proč se vlastně věnuji designu a ne jiné profesi, které má tuto „sílu“ také?
- Mohu tvořit konkrétní podobu produktu.
- Mohu z části ovlivnit, co bude produkt obsahovat, aby byl pro lidi užitečným.
- Mohu se bavit s lidmi o tom, jak jim může produkt skutečně pomoci. Ne o tom, co chtějí – protože jim to nemusím prodávat.
- Nejsem na tak vysoké pozici, abych musel přehlížel detaily.
Mám také určité zásady a postoje, kterých se držím, abych byl ve své profesi efektivní.
- Fungovat vždy nejméně na 100 %.
- Více dělat a méně řečnit.
- Žádná zbytečná byrokracie.
- Co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítra.
- Neustále se odborně vzdělávat.
- Brát chyby zodpovědně a jako příležitosti pro zlepšení.
Život v dnešním komplikovaném světě může být velice těžký. Už takhle jej spousta lidí ostatním jen ztěžuje. Proto chci lidem pomáhat a dělat život alespoň o trochu jednodušší. A nabízet možnosti, které lidem pomůžou v dosažení jejich cílů.
Jaké jsou možné směry
Když jsem se dozvěděl o svém možném povýšení, zamyslel jsem se nad tím, kolik možných cest pro designera existuje. Během pár dní jsem si prošel různé pozice na Linkedin, popis pozic na tuzemských i zahraničních portálech s nabídkou zaměstnání, atp. A dospěl jsem k tomuto schématu:
Celkem jsem se našel čtyři možné cesty. Každá z nich nabízí něco jiného, má svá negativa a pozitiva. A charakterizoval bych je přibližně takto:
- Kreativec – z vizuálního designera se postupem času může stát člověk, který vytváří identitu pro všechny možné materiály společnosti. A rychle a snadno začne spolupracovat spíše s marketingem na letácích, než na produktu s vývojáři.
- Vedení UX – z designera manažerem – vedoucím týmu dalších UX profesionálů. Spíše než UX se bude primárně zabývat vedením týmu. Vedle toho také udávat tempo a směr – jak pro samotné členy, tak i produkt. Z kreativní pozice se ale stane zaměstnání plné byrokracie. Na Adaptive Path o tom napsali zajímavý článek – Just What is a UX Manager?
- Tvorba produktu – produktový management je zodpovědný za produkt a skutečně ovlivňuje směr, jakým se bude ubírat. Úzce komunikuje s členy produktového týmu – vývojáři, designery a dalšími. Je potřeba mít konkrétní znalosti dané domény. A místo kreativní práce stráví hodně času meetinzích, diskuzích s vedením společnosti, komunikací s dalšími odděleními.
- Výzkum a podpora produktu – nejen uživatelský výzkum by měl být součástí znalostí každého designera. Pro mě osobně je tento „obor“ velice zajímavý a chtěl jsem se mu v začátcích kariéry primárně věnovat. Pozice může značně ovlivnit kvalitu produktu a je potřeba vše pečlivě komunikovat zbytku společnosti. Ač to není kreativní činnost, nabízí spoustu zajímavých příležitostí a způsob, jak se do tvorby produktu zapojit.
Mně osobně dávají největší smysl pozice ve Vedení UX a Tvorbě produktu. Především proto, že se blíží mým cílům a postojům.
Pozici Product Managera už jsem si vyzkoušel. Právě v GoodData jako Technical Product Manager. Naučil jsem se spoustu nových věcí, které značně ovlivnily mé designerské uvažování a rozhodování, například:
- Definovat, co má produkt splňovat a proč.
- Řešit funkcionalitu napříč celou firmou a všemi produkty.
- Prioritizovat story pro vývojářský tým.
- Plánovat s týmem story do backlogu.
- Získávat v produktovým týmu shodu a zájem.
Tento směr ale vyžaduje odlišnou kvalifikaci, než UX Designer. Klade důraz na schopnosti managementu, znalosti domény a byznysu, atp. Například ve společnosti GoodData, kde řešíme Business Inteligence, je potřeba mimo jiné technických znalosti dost složitého a specifického oboru. Což snižuje možnost se dále vzdělávat a zlepšovat v User Experience.
I samotné vedení UX týmu je skvělou příležitostí. V každém ohledu je velice důležité mít k sobě zkušeného člověka, mentora. Ale také někoho, kdo vám bude naslouchat, bude rádcem a oporou ve vypjatých situacích. Je to skvělá příležitost, jak někomu dalšímu předat nabyté zkušenosti a ukázat mu možné cesty, po kterých se může vydat.
Chci být designer a jsem na to hrdý!
Designerem nejsem zatím příliš dlouho. Vím, že jsem se ještě zdaleka nenaučil vše, co bych měl a co bych chtěl. Ještě pár let bych se chtěl tomuto oboru věnovat.
Naskočit do nové profese a oboru je určitě skvělou příležitostí. Jak řekl jeden z mých kolegů, „perfektně by se to vyjímalo v CVčku“. I přes to, že jsem dost ambiciózní, vidina takového postupu mě zatím neláká.
Jako designer jsem spokojený, práce mě baví a chci dosáhnout co nejlepších výsledků. A mám ještě dost času a síly na to, abych se jako manažer zahrabal ve stozích papírů a pomalu umíral na “meetingitídu”.
Určitě bych se ale chtěl některým ze zvýše dvou preferovaných směrů vydat. Někdy za pár let. A třeba tak ukázat dalším designerům směr, po kterém jít. A nebo tvořit skutečně užitečné produkty, které budou lidem ku prospěchu.
Tip Při pátrání jsem také narazil na zajímavé články, které určitě stojí za přečtení:
Do toho schématu moc nezapadají UX agentury.