Vždy jsem si kladl otázku, jak vygenerovat co nejvíce designových nápadů. A z nich vybrat ty nejlepší, které použiji pro vytvoření detailního konceptu.
Mnohokrát jsem se účastnil designových workshopů s klienty nebo designery. Během toho jsem si všiml, že lidé často nedokáží vymyslet více konceptů. A když jsem s designem začínal, měl jsem naprosto stejný problém.
Postupem času jsem se naučil několik triků, které mi při tvorbě konceptů pomáhají. Hlavní je nehodnotit nápady příliš předčasně, šetřit mentální kapacitu a o nápadech si s někým povídat.
Napsat cíl a možnosti
Naučil jsem se, že základem je vždy definovat, co chci řešit a jaké mám možnosti. Tedy jednoduše si někam napsat (třeba na papír):
- Cíle designu,
- Možnosti a omezení.
Není potřeba tyto informace držet v hlavě. Pokud je třeba, mohu se k nim kdykoliv vrátit.
Vedle toho si také připravím – ořezané tužky a dostatek papíru. Není totiž nic horšího, než když se vám při skicování nápadů zlomí tužka a nemáte po ruce další.
Lidská paměť má svá omezení. A nejen paměť, ale i ochota věnovat něčemu úsilí (můžete si přečíst například v knize The Power of Habit). Veškerou mentální kapacitu tak věnuji vytváření konceptů – kreativitě a přemýšlení.
Začít s hrubými koncepty
Když začínám skicovat první nápady, osvědčilo se mi začít s hrubou skicou a nezabývat se detaily. Zbytečně totiž odvádějí pozornost od dalších nápadů a často vedou ke zbytečnému zabředávání ve slepých uličkách. A to stojí dost času a úsilí.
Jako příklad jsem si vybral ověření uživatelů při bezdrátových přenosech na mobilním zřízení.
![První nápady jsou pouze hrubé koncepty - čím více, tím lépe.](https://www.manakmichal.cz/wp-content/uploads/2013/06/naskicovane-hrube-koncepty.jpg)
První nápady jsou pouze hrubé koncepty – čím více, tím lépe.Při iterování je nejdůležitější nesoudit přicházející nápady. Cokoliv přijde na mysl je potřeba zachytit.
Právě předčasné hodnocení vede k tomu, že daný nápad ani nenaskicujeme. Tím se pro další fáze připravíme o možnost jednotlivé nápady porovnat mezi sebou a nebo je spojit dohromady pro další koncept.
A pokud skutečně potřebuji zachytit nějaký detail, napíši k danému nápadu stručnou poznámku.
Nejslibnější koncepty rozkreslit více do detailu
Když mám skici vedle sebe, mohu z nich mnohem snadněji vybrat ty nejslibnější. Ty poté začnu dále zkoumat – více do detailu a v dalších variantách.
Stále se držím zásady nesoudit přicházející nápady, ale zachytit vše.
![Detailnější zkoumání vybraného konceptu.](https://www.manakmichal.cz/wp-content/uploads/2013/06/detailni-zkoumani-vybraneho-naskicovaneho-konceptu.jpg)
Vybral jsem si způsob ověření pomocí dotykových gest. Snažím se vytvořit různé nápady pro snadné ověření právě dvou různých zařízení.
Kompletní flow a interakce pro vybrané detailní koncepty
Po dvou rychlých kolech tvorby hrubých a detailnějších skic máme vybraný a promyšlený určitý koncept (nebo koncepty). Proto se vždy mohou s klidnou hlavou pustit do rozkreslení detailního flow a interakcí.
![Rozkreslení interakce pro vybraný detailnější koncept.](https://www.manakmichal.cz/wp-content/uploads/2013/06/rozkresleni-interakce-a-flow-pro-vybrany-koncept.jpg)
Když během této fáze narazím na nevyjasněné místo, opět se vrátím do některé z předchozích fází a vygeneruji několik nápadů.
Vyžaduji a oceňuji zpětnou vazbu
Při dokončení každé iterace se vždy snažím vyžádat názor někoho dalšího. A osvědčilo se mi, že to nemusí být nutně designer.
Konstruktivní kritika je při tvorbě konceptů neocenitelnou pomocí, pomůže odhalit slabá místa nebo přinést náměty další nápady.
![Dolaďování detailů některých méně jasných obrazovek.](https://www.manakmichal.cz/wp-content/uploads/2013/06/zkoumani-nejasneho-mista-konceptu.jpg)
Na výše uvedeném obrázku jsem se pokusil nakreslit další varianty méně jasné obrazovky, která vyplynula právě ze zpětné vazby.
A jaký je výsledek?
![Výsledek skicování - detailní zpracování vybraného konceptu.](https://www.manakmichal.cz/wp-content/uploads/2013/06/vysledna-detailni-skica.jpg)
Pro své potřeby archivování výslednou skicu ještě obtáhnu slabou černou fixou, aby nedošlo k jejímu případnému znehodnocení.
Shrnutí
Snažím se výše popsaný postup každodenně využívat a neustále zlepšovat. Je to v podstatě pouze několik bodů:
- Definovat cíl a možnosti a ty si poté zapsat na papír.
- Začít s tvorbou hrubých konceptů.
- Vybrat nejslibnější koncepty a získat k nim zpětnou vazbu ve formě konstruktivní kritiky.
- Vybrané koncepty rozkreslit více do detailu a v dalších variantách.
- Opět získat zpětnou vazbu k detailním skicám.
- A pokud je vždy potřeba, vytvořit další varianty.
A hlavně se vždy se snažím:
- Nápady nehodnotit ještě před tím, než je nakreslím.
- Vyžadovat zpětnou vazbu ve formě konstruktivní kritiky.
A jak generuje nápady a zachycujete koncepty vy?
Poznámka: tento článek částečně vychází z metody 10 plus 10 popsané v knize Sketching User Experience a metodiky Design studio. Jsou to jedny z metod, které jsem si pro design osvojil.
Občas používám postup, kdy se snažím danou věc provést za co nejméně kroků. To znamená zpravidla začínám na jednom (krok = jedna akce uživatele) a snažím se vymyslet jak toho dosáhnout.
Většinou to nejde a vyplynou z toho nějaká omezení, které se pak snažím odstranit, čím se postup dostane na dva kroky. A tak postupuji dále.
Je to docela zajímavý způsob, jak jednak lépe poznat problém a ve spojitosti s tím i získat různé nápady.