Díky UX Wall chci šířit povědomí o tom, co děláme a proč

UX není pouze o tom, že bychom někdy v koutě kreslili barevné obrázky a věřili, že se z nich ostatní posadí na zadek. Jak jsem se zmínil například v článku Design musíme chápat jako součást byznysu, naší prací je zároveň i komunikace, přesvědčování, evangelizace, atp.

Co tak přemýšlím, vždy jsem vlastně musel o pozici UX tak trochu bojovat a neustále o své práci šířit povědomí. Chtěl jsem totiž ostatním ukázat, co děláme, jak a proč. Hlavně kvůli tomu, aby se nám lépe pracovalo a dodávali jsme lepší výsledky.

Osobně si myslím, že je důležité (a často užitečné) s ostatními sdílet, na čem jako pracujeme a jaké to má dopady. Proto jsem v Cimpress začal budovat tzv. UX Wall, pomocí které chci ostatním ukázat na čem pracujeme, předat zpětnou vazbu od uživatelů a vlastně vůbec otevřeně sdílet cokoliv ohledně UX.

Ať víme, co od UX očekávat

V Cimpress, jako v jakékoliv jiné firmě, panují na UX různé názory. Najde se tu poměrně i hodně lidí, kteří s UX nemají téměř žádné zkušenosti a neví, co od nás čekat a s čím jim můžeme pomoct. A to nejen v ČR, ale i v ostatních kancelářích.

Už kolikrát jsem zažil různé diskuze o tom:

  • Proč některé věci dělat.
  • Že je něco složité.
  • Nebo že my jsme přece experti a měli bychom říkat, jak by se dané věci měli používat.

Díky tomu nám často trvalo, i přes veskerou snahu, pohnout se z místa.

Vždy jsem se snažil, aby spolupráce v týmech fungovala. Postupným procesem bych tedy rád vybudoval lepší porozumění a vnímání designu a kolegy ideálně zapojil do veškerého dění. Včetně možnosti přinášet nápady na řešení, ptát se na různé věci a vidět, jaké to přináší výsledky.

Aby to mělo smysl a fungovalo to, je potřeba mít to přímo na očích a snadno na dosah místo toho, abych to bylo zakopané někde v hlubinách Confluence. Proto jsem si v kanceláři tak trochu přivlastnil jednu ze zdí a začal na ní vylepovat nejen rozpracované návrhy a začal tak budovat zmíněnou UX Wall.

Na jedné ze zdí sdílím naši práci

Vzpomínám si, jak jsem chtěl kolegům v GoodData předat co nejvíce zpětné vazby od zákazníků a lidí, kteří naše produkty používali. Jako nejsnazší možnost mě tehdy napadlo, že bych vše mohl vytisknout na papír a vylepit na zeď.

Na papír jsem vždy vytiskl konkrétní komentář a vylepil jsem jej na zeď v naší kanceláři, abychom to měli na očich a kdokoliv se na to mohl podívat. Proto jsem i záměrně vybral prostor co nejblíže dveřím.

V GoodData jsem na jednu ze zdí neustále vylepoval zpětnou vazbu o tom, co nám říkali naši zákazníci. Tehdy jsem na zeď dával jak pozitivní, tak i negativní zpětnou vazbu.
V GoodData jsem na jednu ze zdí neustále vylepoval zpětnou vazbu o tom, co nám říkali naši zákazníci. Tehdy jsem na zeď dával jak pozitivní, tak i negativní zpětnou vazbu.

Vzpomínám si, že se lidé u zdi zastavovali a četli si, co jsme na zdi měli a že jsme jednotlivé komentáře společně diskutovali.

V Cimpress jsem začal podobně. Na jednu stěnu poblíž chodby jsem začal dávat aktuální návrhy. Rád bych totiž ostatním ukazoval například:

  • Na čem pracujeme.
  • Jak přemýšlíme.

A dal jim také možnost přispět dalším nápadem nebo se klidně na cokoliv zeptat.

Na zdi jsem postupně začal vyvěšovat návrhy. Využili jsme to jako pracovní prostor, další kolegové se ale na návrhy přišli podívat a společně jsme je diskutovali.
Na zdi jsem postupně začal vyvěšovat návrhy. Využili jsme to jako pracovní prostor, další kolegové se ale na návrhy přišli podívat a společně jsme je diskutovali.

Nechci ale, aby naše UX Wall sloužila pouze jako nějaká výstavka. Snažím se o to, aby to byl prostor pro ukázku naší práci, ale zároveň i pro spolupráci a diskuzi o tom:

  • Co děláme,
  • Proč,
  • Pro koho,
  • A jaké to přináší výsledky.

Klidně s tím, že budeme do návrhů (nebo kolem nich) malovat.

Zeď bych rád využil nejen jako prostor pro ukázku UX práce, například vyvěšením flow diagramu, ale také jako prostor pro sdílení dalších věcí, které s designem souvisí.
Zeď bych rád využil nejen jako prostor pro ukázku UX práce, například vyvěšením flow diagramu, ale také jako prostor pro sdílení dalších věcí, které s designem souvisí.

Stejně jako v GoodData chci na zeď přidávat i zpětnou vazbu a informace, které získáme od lidí, kteří naše produkty používají a neustále je „aktualizovat“. Mám v plánu také využít i tzv. scorecards a ukazovat, jak se našim aplikacím daří, jak je lidé používají a tak podobně.

Zároveň jsme se s Mattem, našim UX šéfem, bavili o tom, že by možná nebylo špatné pořídit televizi, na které bychom mohli rotovat nějaké UX věci, například zmíněné scorecards, různé návrhy, ale třeba také program a plány uživatelského výzkumu.

Šiřmě povědomí o UX napříč firmou

Co jsem si zatím zažil, UX je hodně o tom, že ostatním ukazujeme, co děláme, snažíme se je do dění zapojit a ukazujeme, co nám to může přinést a jak nám to pomohlo. Hodně nám to usnadní práci a zefektivní spolupráci s ostatními.

Osobně se tedy snažím šířit povědomí o tom, co děláme a jaké to má výsledky a dopady. Nejen že tak pomůžu ostatním lépe chápat význam a roli UX, ale také trochu rozšířím empatii mezi ostatní, abych se nám lépe pracovalo a dodávali jsme lepší výsledky.

Napsat komentář