Bylo pozdní odpoledne a jeden z designérů seděl na svém místě s hlavou v dlaních a rozmýšlel o svých návrzích. Ale i o tom, co se před pár minutami stalo. Přišel zrovna ze schůzky s kolegy, kteří mu jeho návrhy už poněkolikáté „rozcupovali“ na kousky.
Byl z toho špatný a hlavou se mu honila spousta myšlenek. Strávil nad návrhy tolik času, dal si na tom fakt záležet. Proč se jim to tedy nelíbilo? Má smysl pokračovat? Nebude mi lépe někde jinde, kde mi návrhy nebudou bořit?
Často se dostával do „konfliktu“ s ostatními, protože podle nich návrh neodpovídal vhodnému řešení. Nedokázal je přesvědčit, což se prostě stává. Bohužel se snažil vše vyřešit sám, na čemž si vylámal zuby. Nemuselo to tak ale být, mohl dost věcem předejít.
A jak řešíte konflikt vy?
V uplynulých týdnech jsem prošel mnoha pohovory na různé pozice. Stává se to. Nicméně když jsem přemýšlel na co se mě během nich ptali, zaujalo mě, že jednou z nejčastějších otázek, které jsem dostal, byla:
„Jak řešíte konflikt, jak přesvědčíte ostatní, když s vámi nesouhlasí?“
Je pravda, že jako designéři se můžeme často dostat do situace, že budeme ostatním ukazovat naše návrhy a budeme je přesvědčovat, že dávají smysl.
Z mého pohledu je to tedy velice dobrá otázka. Díky ní se samozřejmě dozvíte, jak designér přistupuje k řešení možných konfliktů, ale hlavně také:
- Jakou má osobnost.
- Jaké má zkušenosti s komunikací a vyjednáváním.
- Jaký má proces.
Dost věcí stojí na tom, jací jsme lidé, čím jsme si prošli a jak tedy umíme případné problémy řešit. Podle mě se můžeme mnoha neshodám vyhnout díky tomu, jak ostatní do návrhu zapojíme. Což právě stojí na tom, jak k designu přistupujeme.
Snažím se neshodám předejít …
Při hledání nového zaměstnání se mi stala taková zajímavá věc. Alespoň podle mě. Během „pohovorování“ do jedné společnosti mě totiž na konci výběrového procesu odmítli s tím, že měli pocit, že jsem až moc nestranný – že bych dostatečně netlačil zájem jejich uživatelů a zákazníků.
Ptali se mě právě na to, jak bych řešil konflikty a případné neshody. Nastínil jsem jim svou představu, tedy že se neshodám snažím předejít pomocí:
- Zapojování ostatních lidí do designu.
- Sdílením zjištění z výzkumu.
- Úzkou spoluprací s různými interními stakeholdery.
A pár dalšími drobnostmi, včetně toho, že pokud se mi přes veškerou snahu nepodaří ostatní přesvědčit, že prostě ustoupím a výsledek poté můžeme ověřit na produkci a případně jej iterovat.
Já se prostě nepotřebuji s ostatními dohadovat. Zažil jsem až moc lidí (nejen designérů), kteří dokázali ostatní kolegy ve firmě svým „diktátorským“ přístupem vytočit do stavu, že s nimi pak nechtěl nikdo pracovat. Já takhle dopadnout nechci, nejsem ani ten typ.
Přiznám se, že než abych něco prostě tupě tlačil, jdu na to trochu psychologicky. Snažím se totiž ostatní lidi poznat a odhadnout:
- Co na ně funguje.
- Jak s nimi argumentovat a čeho se v diskuzi vyvarovat.
A tak podobně. Nepotřebuji se s někým dohadovat a ve špatném pak odcházet z diskuze jen s tím, že jsem si za každou cenu prosadil svou. Mohu toho totiž dosáhnout i pozitivním přístupem a už se mi to mockrát povedlo.
Podle mě to není o tom, kdo vyhraje
Každý můžeme mít svůj přístup k tomu, jak řešit designové a produktové diskuze. Podle mě to je o spolupráci a ne o tom, kdo zrovna vyhraje. A proces řešení tomu lze dobře přizpůsobit.
Zároveň si přiznejme, že ač budete mnohdy dělat psí kusy a budete se snažit konfliktům a neshodám jakkoliv předejít, vždy se najde někdo, kdo do všeho bude rýpat (buď mají takovou povahu a nebo záměrně hrají tzv. ďáblova advokáta, viz knížka The Ten Faces of Innovation).
Nicméně například má filozofie a přístup je takový, že pokud chceme dělat dobré věci, měli bychom fungovat jako tým, ostatní zapojovat, naslouchat jim a nesnažit se ostatní zbytečně přechytračit. Mnohdy nám jde prostě o stejnou věc, jen si prostě nerozumíme. A to je potřeba vyřešit.
A jak vy přistupujete k řešení konfliktů a neshod ohledně návrhů? Budu moc rád, pokud mi napíšete do komentářů.
Dobrý den, mluvíte mi z duše. Mám to stejně jako vy. Díky, ze jste to takhle pěkně popsal. Dost dam na intuici a pokud to na pohovoru neklapne, nema smysl to lámat přes koleno. Stejně pak se ukáže, proč to neklaplo.Pěkný UX den:-)
Díky moc za komentář. Jak jsme se o tom bavili s pár lidma na Twitteru, ono je to někdy trochu složitější. Jen to lidi zajímá, podle mě tam hraje roli „určitá“ (mnohdy negativní) zkušenost. Mějte se hezky :).