Cítit se na webu jako v dobré kavárně

Lidé na webu tráví v dnešní době poměrně dost času. Je to především díky stále dostupnějším možnostem připojení, např. skrze mobilní zařízení. Lidé zde nakupují, hledají informace, vzdělávají se, hrají hry, komunikují a vykonávají další jiné činnosti. Web se tedy stává i místem, kde se mohou lidé potkávat. Měli by se tu tedy cítit přijemně a rádi se vracet.

Co mě vede k podobnému zamyšlení?

Já osobně jsem milovníkem dobré kávy. Rád si na ni zajdu do kavárny, kde si v klidu mohu povídat s přítelkyní nebo si jen tak třídit myšlenky. Když jsem naposledy seděl ve své oblíbené kavárně se šálkem dobré kávy, zamyslel jsem se nad tím, co mě donutí opět se sem vrátit.

Je to především:

  • Kvalitní nabídka,
  • Příjemné prostředí a personál,
  • Atmosféra,
  • Oblíbenost kavárny (značka),
  • Umístění.

Jsou to věci velice podobné těm, které nás přivádí zpět na oblíbené webové stránky. Ano, v tomto smyslu je potřeba tyto faktory pojmenovat trošku jinak.

  • Kvalitní nabídka
    • v případě eshopu – dostatek produktů,
    • v případě informačního webu – dostatek informací.
  • Příjemná ovladatelnost a rychlost odezvy,
  • Uhlazený grafický návrh,
  • Důvěryhodnost portálu,
  • Oblíbenost značky.

I když nebude všechno z výše zmíněných 100% a bude zde pouze pár nedotažených drobností, stále se rádi na místo vrácíme. Jako v případě zmiňované kavárny.

V kavárně

Jako milovník kávy jsem navštívil několik kaváren a do některých z nich se rád vracím. Při poslední návštěvě jsem se dostal k tomuto zamyšlení především díky šálku, ve kterém mi obsluha kávu přinesla.

Zajímavý design - bez ouška.
Zajímavý design – bez ouška.

Káva podávaná v tomto šálku není ani studená – ani příliš horká. Je přesně akorát a proto jsem si při držení nespálil prsty. Přemýšlel jsem nad tím, že být v jiné kavárně, určitě bych si je spálil a chladil je o sklenici studené vody.

Příjemné posezení doplňoval sympatický a galatní číšník, který se s úsměvem na tváři staral o to, aby nám nic nechybělo. Atmosféru kavárny doplňovaly černobílé fotografie rozvěšené po stěnách, živá hra na piáno, krásný výhled na řeku Vltavu a všeobecný šum spokojených zákazníků. Ač bylo v kavárně dost lidí a hrála zde hudba, stále zde bylo díky dobrému rozmístění stolů možné si příjemně povídat, nebo si jen tak nad něčím přemýšlet.

Často se mi stává, že si místo obvyklého dvojitého espressa s mlékem objednám i něco jiného. Široká nabídka nápojů a výše zmíněná atmosféra mi zlepší náladu a já si objednám lahodné skořicové capuccino.

“Vodu máme pouze v lahvičce, ke kávě jí nepodáváme”, odpověděl číšník na můj dotaz. V jiných kavárnách je to samozřejmost a já jsem zvyklý dát si ke kávě sklenici vody. Zde jsem si jí musel přikoupit za cenu samotné kávy.

Když jsem místo opouštěl, nelitoval jsem příplatku za vodu. Litoval jsem spíše samotného odchodu. Vše bylo k mé spokojenosti a odcházel jsem s lepší náladou. I když se objevil malý nedostatek, okolnosti ve mě stále zanechaly silný dojem a vím, že se sem opět vrátím, abych to zažil znovu.

Interiér kavárny Slavia
Interiér kavárny Slávie.
Zdroj www.cafeslavia.cz

Na webové stránce

Webové stránky se staly součástní našeho všedního života. Lidé na nich stráví průměrně 20 až 30 hodin (za srpen 2011 to bylo 20 hodin 23 minut, viz Měsíční zpráva – Srpen 2011 od NetMonitor).

Myslím si, že by měl být člověk na webové stránce stejně spokojený jako při návštěvě dobré kavárny. Jak jsem již zmínil v úvodu, webová stránka by měla být rychlá, příjemná na ovládání, měla by nabízet dostatek toho, kvůli čemu jsme přišli a měla by být přijemná na pohled.

Měla by v návštěvníkovi zanechat pozitivní dojem, aby se na ní opět vrátil. A to nejen v případě potřeby, ale aby se zajímal i o to, zda se ta příjemná stránka v něčem nezměnila – jestli nenabízí něco nového.

Napsat komentář