Životopis by měl být jednoduchý, portfolio zase popisné

Nedávno jsem ve své čtečce četl článek 5 Secrets To Design An Excellent UX Designer Resume and Get Hired. Zaujalo mě tam několik bodů, nad kterými jsem se pozastavil.

Vlastně jsem začal přemýšlet nad tím, jaký je vlastně můj životopis a zda je dobrý – zda by mě na základě něj přijali (což už se párkrát stalo). Jenže ono to není jen o životopisu, ale hodně i o portfoliu, na které bohužel spousta lidí zapomíná.

Životopis jako shrnutí vaší dosavadní kariéry

U náboru designérů se už nějakou dobu pohybuji. Už v GoodData jsem s tím našemu šéfovi trochu pomáhal, procházel si kandidáty a dělal s nimi pohovory. V posledních pár letech se zapojují přímo i jako náborový manažer.

Dost životopisu a kandidátů už jsem tedy viděl. Přemýšlím právě nad tím, co nás s kolegy u potencionálních nových kolegů vždy zajímalo, na co jsme se zaměřovali. Primárně to samozřejmě bylo to:

  • Jaké má člověk zkušenosti.
  • Jakou má člověk osobnost.

Vykoukat osobnost ze životopisu či portfolia je trochu složitější (na to je pohovor). Najdeme tam ale informace o případných zkušenostech. U zájemců (nebo dohozených) lidí jsme se tedy v životopisech dívali například na:

  • Předchozí pozice,
  • Délku praxe,
  • Předchozí zaměstnavatele,
  • Zkušenosti, znalosti.

Zajímalo nás hlavně to, čím si člověk prošel, co pravděpodobně dělal a s kým, tedy například:

  • Když řešíme složitější systém, má s tím už nějakou zkušenost?
  • Když máme agilní řízení, přičuchl už k něčemu takovému?

Podle toho jsme se pak rozmýšleli, zda by se na danou roli hodil a co bychom tedy určitě potřebovali dále zjistit.

Z mého pohledu se určitě hodí, pokud mají lidé u pozice napsáno, čemu se v práci věnovali a co tam dělali. (Což není nutné, dá se na to zeptat třeba při prvním zjišťovacím telefonátu.)

Přeci jen, pokud se například hlásí člověk, který:

  • Poslední roky pracoval na volné noze nebo v agentuře, jak na tom bude v rámci spolupráce s vývojáři?
  • Pracoval ve studiu zaměřeným na mobilní aplikace, co komplexní systémy?

Samozřejmě se to může u jiných firem lišit podle toho, koho hledají. Zároveň se ta „kritéria“ liší i podle obsazované role, tedy podle toho, zda jde o juniorní nebo seniorní pozici. Tam jsou přeci jen trochu jiné předpoklady.

Zároveň, alespoň co se mého gusta týče, je super, pokud se v životopisu snadno vyznám. I když jsem designér, nepotrpím si na nějaké designové výstřelky nebo snahu o přílišnou kreativitu. Důležité je pro mě opravdu najít to, co potřebuji.

Dívám se tedy na to, jak člověk pracuje s:

  • Typografií,
  • Vizuální hierarchií,
  • Barvami.

A tak dále. Přeci jen smyslem životopisu by mělo být primárně předat informace, ne člověka zmást a ukrajovat mu čas tím, že bude muset informace luštit. (Překvapivě je to stejné, jako v designu, že?)

Ukázka grafického zpracování mého životopisu.

Na druhou stranu vím, že HR holky si potrpí na hezká „cívíčka“. Tedy alespoň co si pamatuju z diskuzí s různými náboráři. Člověk by měl přeci jen trochu vystoupit z davu, pokud je na danou pozici nával. Ale samozřejmě všeho s mírou. A podle mě není nic špatného na tom poslat životopis ve formě EURO Pass – jen to nijak zvlášť nezaujme (ale i neuškodí).

Musím přiznat, že pokud mi v životopise něco neladí, trochu mi to ovlivňuje pohled na daného člověka. Určitě bych tedy doporučil držet se pravidla „méně je více“ a nesnažit se v životopise (a vlastně ani v portfoliu) nadělit kreativity na úkor podstaty.

Portfolio jako ukázka vaší práce, ne jen výstupu

Když už si vytvoříte svůj životopis, kam dáte základní informace, je určitě fajn vytvořit si portfolio. To slouží jako ukázka vaší práce. Podívejme se třeba na to, co se o portfoliu dočtěte na Wikipedii – třeba portfolio umělce (což je nám asi nejblíž):

An artist’s portfolio is an edited collection of their best artwork intended to showcase an artist’s style or method of work. A portfolio is used by artists to show employers their versatility by showing different samples of current work. Typically, the work reflects an artist’s best work or a depth in one specific area of work.

Vlastně řečeno, portfolio je o tom ukázat nejlepší práci a tedy i způsob, jakým k ní přistupujeme nebo jaké metody používáme. Ideálně bychom měli ukázat různé projekty, abychom ukázali případnou všestrannost.

Když si například procházím portfolia kandidátů, tak mě právě zajímá:

  • Jakou práci si vyzkoušeli.
  • Jak nad designem přemýšlí.
  • Jak přistupují k řešení různých problémů.
  • Jaké metody v různých fázích použili.
  • Jak vypadají výstupy.

Samozřejmě s tím, pokud to do portfolia zahrnete. Mně osobně zase tak nejde o finální výstupy, ale spíš postup a jakého výsledku jste dosáhli. A ideálně také to, jak jste po doručení postupovali dál.

Je to totiž dané tím, že mnohdy existují různá omezení či podmínky, které nás k danému návrhu dovedou. Pro lepší obrázek o postupu tedy nestačí pouze finální obrázky. Hlavně i kvůli tomu, že jsem se už setkal s lidmi, kteří přiznali, že si do portfolia dali věci, které se z nějakého důvodu nezrealizovaly (realizovala se například jiná varianta). Jim se ale jejich výstup líbil víc.

Když tedy hledáme nového kolegu, máme určitou představu o tom, co by měl splňovat. Například můžeme potřebovat pomoc s:

  • Tvorbou detailnějšího rozhraní na základě připravených konceptů.
  • Vytvářet různorodé koncepty pro testování, nebo low fidelity návrhy.

Podle toho člověka vybíráme. Tedy s ohledem na danou roli. Člověk ale nemusí umět všechno. Sám také všechno neumím.

Snažím se pochopit právě to, v čem daný člověk vyniká a v čem by se mohl posunout. Samozřejmě s tím, že se poté na pohovoru zeptám, kam by se sám chtěl posouvat. (A při případné dohodě na tom poté společně pracovat.)

Když jsem si například stavěl své portfolio (na kterém stále pracuji) hodně jsem přemýšlel nad tím, co bych v něm vlastně měl ukázat. Snažil jsem se zaměřit právě na postup, ukázku různých řešení a také různorodost projektů.

Nezaměřil jsem se ale pouze na „vystavení“ nakreslených obrázků. Jako designér se také hodně věnuji výzkumu. Proto jsem se o konkrétních aktivitách ve svém portfoliu zmínil a pokusil se ilustrovat:

  • Jaký problém jsem řešil a na základě čeho (jaké byly hypotézy).
  • Jak jsem postupoval.
  • Jaký byl výstup – tedy dopady na design.
Ukázky z vybraných prací, které mám v portfoliu.

Já osobně to ale beru také tak, že portfolio není jen pro nábor. Před nějakou dobou jsem například viděl dokument o architektovi Janu Kaplickém. V něm ukazovali, že si do portfolia uchoval všechny projekty, na kterých pracoval. (Což bylo tuším téměř 200 projektů.)

Mně se třeba často se zpětně podívat na to, co už jsem řešil a zda bych se z toho nemohl inspirovat. Proto se snažím shrnout vlastně všechny projekty, na kterých jsem pracoval. Samozřejmě s tím, že to mohu při hledání nové práce ukázat.

Pracujte na tom a zkoušejte to

Bude to znít jako klišé, ale i na tvorbu životopisu a portfolia můžeme uplatnit designový proces. Vlastně tedy zjistit, co lidé ve firmě chtějí (potřebují) vědět a proč. Poté si zkusit životopis připravit a zjišťovat, zda se to potkává s očekáváním a vám to pomůže při hledání práce.

Můžeme na nich samozřejmě neustále pracovat. Sám jsem takhle svůj životopis a portfolio poslal do několika firem. Na zkoušku. I když mě třeba nevybrali, zeptal jsem se na zpětnou vazbu – připomínky k portfoliu, atp.

Dozvěděl jsem díky tomu například, že jedna firma hledala designéry zaměřené víc na výzkum a proto mě nevybrali do dalších kol. Což pro mě bylo zajímavé zjištění, neboť se výzkum také hodně věnuji. Takže bych na tom měl ve svém životopise a portfoliu více zapracovat a lépe své zkušenosti a dovednost „prodat“.

Samozřejmě lidé budou v životopise a portfoliu hledat různé informace. Podle toho, jakou roli obsazují. Snad vám ale můj pohled trochu pomůže s tvorbou. A kdyby vás cokoliv zajímalo nebo měli nějaké připomínky, neváhejte se mi ozvat do komentářů.

Komentáře

  1. Bude někdy v blízké době tvoje portfolio online? Moc rád bych se na ně podíval.
    Nedávno jsem hledal nějaká online portfolia českých UX designerů a až na pár výjimek jsem žádná nenašel. Myslíš si, že jsou nějaké specifické důvody proč domácí UX designéři online portfolia nemají?

    • Ahoj, díky za komentář.

      Nejsem si jist, že jej dám online. Nejspíš až budu dělat na volné noze. Zatím jsem právě jinou potřebu neměl (kromě přímého sdílení určitým lidem).

      Jinak spousta českých designérů jej má. Alespoň podle toho co jsem viděl během pohovorů (a dalších příležitostí). Většinou jej mají veřejně hlavně freelancerové, kteří se pomocí něj prodávají.

  2. Mohl by si sem dát prosím tě odkazy na online portfolia českých designérů, která považuješ za kvalitní? Moc rád bych se na ně mrknul. Většinou jsem našel pouze portfolia s prezentací vizuální stránky projektů, ale chybím i tam rozpracovanější UX přístup.

    • Bohužel portfolia nemám, viděl jsem je při náboru. Pár lidí má ale zajímavá portfolia veřejně, tak si zkusím vzpomenout a případně je tady zmínit.

Napsat komentář