V rámci jednoho výběrového řízení jsem dostal za úkol připravit návrhy pro následující úkol:
Co je informace a jak ji vizualizovat?
Tak znělo zadání. Více mi neřekli a říct nechtěli. Chtěli, abych se na daný problém jako designér podívat a dal dohromady nějaké myšlenky a nápady.
V rámci své případové studie jsem tedy vymyslel několik příběhů, které se udály ve městě Co se děje v Marseille na jihu Francie a které ukazují co je informace a jak ji vizualizovat.
![](https://www.manakmichal.cz/wp-content/uploads/2022/12/image-1280x636.png)
Poznámka – V rámci této ukázky jde pouze o myšlenky a koncepční řešení v rámci fiktivního úkolu.
Postup
Protože šlo o velice abstraktní zadání, můj postup byl následující:
- Definovat co je informace a jak s ní pracovat
- Najít existující způsoby vizualizace informací
- Prohlédnout si existující způsoby a možnosti vizualizace informací.
Na základě nasbíraných informací jsem poté definovat možné nápady na řešení, které byly v blízké spojitosti s danou společností.
Co je vlastně informace?
Nejprve jsem zkusil dohledat a definovat, co je vlastně informace. Dal jsem dohromady pár základních dat:
- Informace je určitý fakt o změně, která nastala. A kterou někdo zaznamenal.
- Pro každého může mít jiný význam – někoho může zajímat něco jiného a v jiné formě.
- Každý s danou informací také může různě naložit.
Rybáře tak mohou zajímat trochu jiné informace a v jiné formě než například obchodníky s cukrovinkami nebo než magistrát města.
Příklady vizualizace informací
Zde uvádím několik různých scénářů, jak mohou informace vypadat pro různé „příjemce“.
Rybář
![](https://www.manakmichal.cz/wp-content/uploads/2022/12/image-3.png)
Co se týče rybářů, ty může zajímat spousta různých informací spojených s rybolovem. Například se mohou zajímat o:
- Aktuální stav rybářských trhů
- Aktuální poptávku a nabídku
- Kde se objevuje nejvíc ryb, atp.
A tak dále.
Pro něj bychom tedy mohli informace vizualizovat například takto:
Obchodník
![](https://www.manakmichal.cz/wp-content/uploads/2022/12/image-15.png)
Pro obchodníky je v přístavním městě určitě důležité sledovat spoustu informací. Například:
- Mají vliv reklamy vyvěšené po městě na příliv zákazníků?
- Kde se zákazníci nejvíce pohybují?
- Jak často přijíždějí turisté?
A tak dále.
Pro něj bychom tedy mohli informace vizualizovat například takto:
![](https://www.manakmichal.cz/wp-content/uploads/2022/12/image-12-1280x636.png)
![](https://www.manakmichal.cz/wp-content/uploads/2022/12/image-13-1280x636.png)
Magistrát
![](https://www.manakmichal.cz/wp-content/uploads/2022/12/image-16-1280x936.png)
Magistrát města se pak může oproti výše uvedeným příkladům zajímat opět o jiné typy informací. Například:
- Turismus
- Kam chodí do nočních podniků (kvůli posílení bezpečnosti)
- Kriminalita
- Řešení problémů a starostí občanů
A další.
Pro něj bychom tedy mohli informace vizualizovat například takto:
![](https://www.manakmichal.cz/wp-content/uploads/2022/12/image-17-1280x640.png)
![](https://www.manakmichal.cz/wp-content/uploads/2022/12/image-18-1280x639.png)
Další nápady na vizualizace
![](https://www.manakmichal.cz/wp-content/uploads/2022/12/napad_1-722x1280.png)
![](https://www.manakmichal.cz/wp-content/uploads/2022/12/napad_2-722x1280.png)
![](https://www.manakmichal.cz/wp-content/uploads/2022/12/napad_3-722x1280.png)
![](https://www.manakmichal.cz/wp-content/uploads/2022/12/napad_4-721x1280.png)
Doporučení
Na závěr jsem si dovolil dát ještě několik doporučení, které mi v rámci dané problematicky přišla relevantní.
- Vždy jednoduše podat danou informaci.
- Informaci zasadit do určité „změny“ pro kontext a pochopení.
Poznámka – Pokud bude daná informace sloužit ke komunikaci s dalšími lidmi, je vždy užitečné zapojit nějaký příběh. Lidem se takové informace snáze představí a lépe je pochopí.
Kam se obrátit
Pokud vás během pročítání této ukázky cokoliv napadlo, neváhejte se na mě obrátit na adrese email@manakmichal.cz, případně mi napište pomocí tohoto formuláře: