Daily UI – Platba kartou

Jak jsem zmínil ve včerejším článku Daily UI – Registrační formulář, přidal jsem se do výzvy Daily UI challenge, ve které budu po dobu 100 dní dostávat každý den nějaký problém k řešení. Chci si totiž trochu procvičit své schopnosti a naučit se něco nového.

Včera mi tedy dorazila další výzva, ve které šlo navrhout platbu kartou, což je z mého celkem zajímavý problém, který se zároveň poměrně často řeší i v praxi.

Nápady

Pro řešení platby kartou jsem se zaměřil jsem se na dva základní principy:

  • Pomoct lidem, kteří platí kartou méně často, najít dané údaje.
  • Co nejsnáze a nejrychleji údaje zadat.

Po cestě z práce jsem se tedy opět snažil přijít na co nejvíce možností. Cesta metrem mi trvá asi 15 minut, což je v rámci této výzvy docela super limit a jak dorazím domů, stejně mě ještě něco napadne. (Během hodiny v kuse bych toho stejně víc nevymyslel).

Pro řešení platby kartou jsem si dokázal představit více možností.
Pro řešení platby kartou jsem si dokázal představit více možností.

Hodně jsem se točil kolem toho, jak lidi zadáváním provést – tedy tím, že pro zadání bezpečnostního kódu (CSC) musí kartu otočit, například jsem přemýšlel nad tím, že:

  • Formulář zobrazil jako kartu se stejným rozložením jako na kartě – a zobrazil obě strany zároveň s nápovědou, že mají kartu otočit.
  • Pro platbu kartou na mobilu by pro zadání bezpečnostního kódu protočili telefon.
  • By lidé místo opisování údaje z karty naskenovali.

Nad zadáváním údajů platební karty už jsem přemýšlel. Zmínil jsem ji například v článku Inspirujme se pro uživatelská rozhraní v reálném světě, kde jsem platbu kartou vizualizoval jako zadávání údajů přímo do karty. Nicméně jsem se teď zaměřil na trochu něco jiného.

Poznámka: Když jsem nad tím ale přemýšlel, je potřeba neustále vysvětlovat, kde lidé informace o kartě najdou a jak se s ní vlastně platí? Přeci jen dost lidí kartou už platí.

Údaje snadno přepsat

Přišel jsem na několik zajímavých nápadů. Chtěl jsem si ale vyzkoušet něco nového, tak jsem si vybral trochu atypické řešení s ohledem na to, že zadávání údajů platební karty není z mého pohledu příliš komfortní, protože:

  • Musíte přepínat mezi kartou a pohledem na klávesnici/monitor.
  • Kartu musíte otočit pro zadání bezpečnostního kódu.

Naštěstí jsou ale údaje na kartě rozdělené, například číslo karty je po 4 znacích ve 4 skupinách (je to tzv. Chunking princip). Údaje se tedy budou při zadávání lépe pamatovat a i následná kontrola je snazší, než kdyby to bylo souvislé číslo.

Nicméně – co kdyby ale člověk nemusel nic opisovat a mohl si místo toho vybrat, že kartu „naskenuje“?

Jak zaplatit kartou? Naskenovat údaje, zkontrolovat a zaplatit.
Jak zaplatit kartou? Naskenovat údaje, zkontrolovat a zaplatit.

Údaje z karty by se automaticky načetly a následným zobrazením v rozhraní by si je mohli lidé zkontrolovat, případně klidně upravit, pokud by se nějaký údaje načetl špatně (klidně ručně nebo opětovným naskenováním).

Přemýšlel jsem nad tím tak, že ne všichni mohou chtít naskenovat svou kartu (jak poznamenal Tomáš Ludvík na Twitter). Eventuelně by to teda byla případná další možnost (vedle ručního zadání), jak kartou zaplatit.

Vyzkoušel jsem si zase něco nového

K řešení platební karty jsem samozřejmě přistoupil tak, že jsem si chtěl vyzkoušet něco nového a neotřelého. Vycházel jsem z toho, co o dané problematice vím a nedělal jsem si žádnou doplňující rešerši. Chtěl jsem to prostě jen zkusit.

Líbí se mi na tom (i když jsem řešit teprve druhou výzvu), že to byl dostatečně malý problém k řešení v rámci jednoho dne, ale zároveň zajímavý na tolik, abych zkusil nějaké nové nápady.

Poznámka: Budu moc rád, pokud mi do komentářů napíšete, co si o mém nápadu myslíte. Moc mi to pomůže v dalších výzvách. Díky moc 👍.

Komentáře

  1. Bavi me, kdyz vic lidi (zrejme nezavisle na sobe) premysli stejnym smerem 🙂

    *V budoucnu si místo opisování údajů zákazník jednoduše vyfotí svou platební kartu. Platební brána data načte a platbu dokončí. Celý proces placení tak bude pro koncového zákazníka podstatně jednodušší a pohodlnější, než tomu bylo doposud*

    https://www.czechcrunch.cz/2018/12/ceska-platebni-brana-gopay-zavede-automaticke-cteni-dokladu-vytvoril-ho-student-jihoceske-univerzity/

    • Díky za komentář. Já věřím, že o podobném řešení už přemýšlelo více lidí. Já jsem si to během té výzvy zkusil taky, protože mi to přišlo jako jednoduchá a rychlá cesta, jak kartou zaplatit.

Napsat komentář: Jirka Chadima Zrušit odpověď na komentář