Daily UI – palubní lístek

Další Daily UI výzvy byla o tom navrhnout palubní lístek. Pro návrh jsem měl zvážit danou cestu, nástupní gata, sedadla, linku a další.

Říkal jsem si, zda navrhnout letenku nebo třeba lístek třeba do autobusu. Jelikož už jsem se ale na návrhu lísku do autobusu podílel, vybral jsem si nakonec letenku.

Nápady

Než jsem se pustil do návrhu, sepsal jsem si informace, které na letence jsou a které při cestování potřebuji, tedy například:

  • Číslo letu,
  • Odletový a příletový čas,
  • Sedadlo,
  • Gate.

Přiznám se, že jsem se nedíval na to, co na letence musí opravdu nutně být (třeba ze zákona). Uvažoval jsem nad informace spíš tak, co jako pasažér opravdu potřebuji.

Různé nápady na řešení palubního lístku (letenky).
Různé nápady na řešení palubního lístku (letenky).

Při kreslení nápadů jsem zároveň přemýšlel nad tím, co mi na současných letenkách vadí – nejvíce jejich formát. Pro mě jsou totiž trochu „nepohodlné“, protože:

  • Se nevejdou pořádně do kapsy.
  • Vyčuhují z pasu, takže se mi často ohnou a překáží mi.

Přemýšlel jsem tedy nad tím, že bych pro letenku využil menší formát, díky čemuž by se mi pak vešla třeba do kapsy u kalhot nebo by z pasu tolik nevyčuhovala.

Po experimentování s různými velikostmi jsem pak už jen experimentoval s různými způsoby, jak informace na letence zobrazit a ze vzniklých nápadů si vybral to nejjednodušší rozložení.

Jak by mohla letenka vypadat s využitím určitého brandu.
Jak by mohla letenka vypadat s využitím určitého brandu.

Při tom jsem řešil primárně prioritu informací a jejich zobrazení. Říkal jsem si, že jako cestující:

  • Vím, odkud letím.
  • Mohu potřebovat číslo letu pro kontrolu nástupu a odletu.
  • Potřebuji vědět, z jakého gate odlétám, v kolik se nastupuje a kde budu sedět.

Informace o nástupu a sedadle jsem chtěl od ostatního obsahu trochu oddělit. Proto jsem zapřemýšlel nad využitím Gestalt principu Figure-Ground a umístil je do bílého bloku jako oddělení od zbytku informací.

Letenka není jen cár papíru

Vedle toho jsem přemýšlel i nad tím, že vlastně letenka není jen kus papíru, který s sebou nosím po letišti nebo který podávám při kontrolách. Využíváme je přeci také například k průchodu z odbavovací haly ke gatu a poté do letadla.

K tomu se používají čárové kódy, kterou jsou součástí letenky. Jenže ty jsou z mého pohledu:

  • Poměrně malé.
  • Umístěné na stejné straně jako všechny informace.

Často tedy musím letenku neustále přehazovat a přetáčet a při skenování kódu trochu více mířit.

Co kdybych tedy umístil čárový kód na druhou stranku letenky a udělal je tak, že by zabíral celou její zadní stranu?

Ukázka letenky s čárovým kódem na zadní straně.
Ukázka letenky s čárovým kódem na zadní straně.

Nemusel bych pak z mého pohledu:

  • Tolik mířit, ale prostě bych letenku jakkoliv přiložil.
  • Letenku pro skenování otáčet.

Možná to vypadá jako kravina, pro mě osobně by to ale bylo mnohem příjemnější.

Papírová letenka

Původně jsem také přemýšlel nad tím, zda přemýšlet na letenkou čistě digitálně nebo dokonce snad papírově. Osobně bych preferoval tu digitální (ať se trochu šetří papír), nakonec jsem si ale vybral přeci jen stále využívanější papírový formát.

Pro letenku jsem připravil tedy dvě varianty. Říkal jsme si totiž, že čím více barvy bude potřeba, tím dráha bude (zbytečně) její výroba. Proto bych osobně zvážil, zda nemít variantu:

  • Černobílou při tisk.
  • Barevnou spíš na koukání nebo jako základ pro digitální letenku.
Varianta letenky pro tisk.
Varianta letenky pro tisk.

Nejsem ale odborník na tisk, takže můj úsudek může být mylný a s cenou možná nebude takový problém.

Poznámka: Budu moc rád, pokud mi do komentářů napíšete, co si o mém nápadu myslíte. Moc mi to pomůže v dalších výzvách. Díky moc 👍.

Komentáře

  1. Výhodou palubního lístu, který přesahuje pas, je, že se dobře hledá (přesahuje téměř cokoli, do čeho ho člověk vrazí). Obávám se, že takováhle „prťka“ by způsobila spoustu problémů roztržitým lidem. Nebo vymyslet variantu post-itu, aby tu letenku mohl člověk na tu cestu vlípnout do pasu (takže nevypadnou). Viděl jsem jako samolepky právě samostatně čárové kódy, dobře drží na zadní straně pasu a po cestě se dají lehce odlepit.

    • Ahoj,

      díky moc za komentář a zajímavé nápady.

      Určitě jsem nepřemýšlel o nějaké prťce. Spíš o nějakém formátu, abych si jí strčil do kapsy a nevyčuhovala mi víc jak z poloviny, to samé v případě pasu (právě kvůli tomu, jak píšeš – abych jí našel).

  2. Zrovna ty letenky krásně popisoval J. Spool tady https://www.youtube.com/watch?v=FqOk8Sk25qU
    Ono na tu cenu by mělo velký vliv třeba i to zakulacení rohů, změna formátu apod. což by se vzhledem k nastupující digitalizaci i tady už nejspíš nemuselo vyplatit vše měnit…
    A souhlasím s tím, že přesahující letenka je vlastně ve výsledku fajn věc, protože se dobře hledá.

  3. Gate se na palubních lístcích neuvádí, protože často ještě ani při odbavení na letišti nemusí být známo, z jakého gate se bude odlétat. A bude-li mít letadlo zpoždění, může se gate změnit. Je lepší, když si cestující hlídají aktuální informace na odletových tabulích.

    Naopak tam chybí označení třídy, které se na mnoha letech může hodit. Personál kontroluje jméno, takže bych ho neupozaďoval; jeho luštění by v důsledku zbytečně prodlužovalo boarding (pominu-li všechny ty bezohledné ucpávače uliček s lodními kufry).

    Možná by lístek mohl mít jednu stranu určenou pro cestujícího a druhou pro personál; cestujícímu by se třeba hodilo i schematické označení, ve které části letadla se jeho řada nachází a zda sedí v uličce, uprostřed nebo u okna.

    Standardně se čárový kód na scannery přikládá (čímž odpadá to míření :-), tudíž velký čárový kód by u většiny letištních čteček nešel použít.

    Bugreport: nástupní gatě, tím dráha bude

    • Ahoj, díky moc za komentář.

      Gaty se na letenkách objevují, pokud si je třeba vyzvedáváš při odbavení a už je znám. Nemusí tam být ale konkrétní informace, kam přesně jít. Třeba když v Amsterdamu přestupuji na letadlo do USA, mám tam vždy pouze informaci o tom, kde probíhá kontrola.

      Je pravda, co jsem nad tím dále přemýšlel, že zobrazení daných informací jsem mohl podcenit. Informace o třídě pro mě nebyla tak důležitá (ale měla by tam být), stejně jako jméno (co jsem ale viděl, letenky si stejně skenují a kontrolují s pasem, takže mi nedávalo smysl jej tam dávat nějak výrazně).

Napsat komentář