Při návrhu UI je potřeba přemýšlet

Trendy se na webu často mění. To co platí dnes již nemusí platit zítra. Nejedná se pouze o technologie, ale i o samotný design, pro který dnes platí mnoho pravidel. Celkový dojem se dotváří i pomocí mnoha prvků, např. tlačítek nebo posuvníků. Avšak ty nejdůležitější z nich si grafici a návrháři rádi přizpůsobují a výsledek není vždy ideální – především vzhledem k uživatelům.

Často i ty nejpoužívanější weby, jako je Gmail nebo Twitter, modifikují některé prvky a výsledek není pro uživatele nejlepší. Například @jantichy se o tom zmínil jedním tweetem. Prvky mají jinou podobu než na kterou jsou uživatele zvyklí, jsou špatně uchopitelné nebo špatně navržené. Přečíst celé

Cítit se na webu jako v dobré kavárně

Lidé na webu tráví v dnešní době poměrně dost času. Je to především díky stále dostupnějším možnostem připojení, např. skrze mobilní zařízení. Lidé zde nakupují, hledají informace, vzdělávají se, hrají hry, komunikují a vykonávají další jiné činnosti. Web se tedy stává i místem, kde se mohou lidé potkávat. Měli by se tu tedy cítit přijemně a rádi se vracet. Přečíst celé

Lidé na webu čtou

Ohledně webu se traduje takový mýtus – Lidé na webu nečtou. Touto zajímavostí se zabývalo již mnoho odborníků a specialistů. Mně to také nedalo spát a během několika měsíců jsem se pokusil toto tvrzení vyvrátit nebo potvrdit. Avšak ono to nebylo tak jednoduché, protože toto tvrzení je částečně pravdivé. Moje tvrzení, že lidé na webu čtou, se mi podařilo potvrdit díky studiím odborné literatury, několika uživatelským testováním a sledování chování uživatelů internetu.

Jak napsal @janrezac na svém blogu v článku Lidé na webu nečtou, ve kterém zmínil i doporučení předních autorů na použitelnost webu, lidé se při čtení na webu chovají jinak než při čtení jiných médií (např. tisku), ale ve výsledku na webu vlastně čtou – ale pouze strukturovaný a jasný obsah. Přečíst celé

Prohlížeče pro operační systém Android

Logo operačního systému Android Poměrně již dlouho se věnuji kódování webových aplikací (tvorbě front-endu), vždy jsem se také zajímal o jednotlivé webové prohlížeče, které mají nějaké zastoupení a je možné u některých návštěvníků zazmenat. Jak jsem psal v článku Podle čeho si vybírám prohlížeč?, rozmanitost webových prohlížečů je opravdu velká a je potřeba si pro pohodlné prohlížení umět opravdu vybrat.

Protože v dnešní době jsou trendem tablety a chytré mobilní aplikace, zkusil jsem se podívat na nabídku webových prohlížečů pro stále oblíbenější operační systém Android a podívat se, co který nabízí a co umí. Přečíst celé

Proč jsem vyměnil programování za UX?

Po mnoha letech programování webových aplikací a tvorbě front-endové části webu jsem se rozhodl vydat jiným směrem. Vybral jsem si však směr, který je pro webové stránky, webové aplikace a především samotné návštěvníky ten nejdůležitější, použitelnost a UX.

Je to již pár let, co jsem tvořil svou první velkou webovou aplikaci na míru, kterou měli používat uživatelé pro správu své webové stránky. Už v té době jsem začal přemýšlet o tom, zda se jim bude dobře používat a pochopí, co jsem danými prvky myslel. K samotné myšlence zabývat se použitelností jsem se dostal až na vysoké škole při spolupráci na e-learningovém portálu určeným pro seniory (specifická uživatelská kategorie), kde jsem skutečně pochopil (především při spolupráci v týmu s kolegy programátory), že mladý programátor nemůže jen tak tvořit aplikaci pro uživatele bez většího zamyšlení nad tím, zda se jim bude aplikace dobře používat. Přečíst celé

Socializace webů je pomalu neodmyslitelná věc … skutečně

Není nic mimořádného, pokud na webové stránce naleznete možnost sdílet článek na některé z webových služeb, např. Digg, Delicious, Linkuj a podobně. Podobné funkce už byly na webových stránkách používány od začátku blogování a touhy umožnit sdílet obsah pomocí návštěvníků na dalších místech (budovat zpětné odkazy téměř zadarmo) a přivést tak další návštěvníky.

Dnes to není jiné, ba naopak. Podobné možnosti se stále rozšiřují, prvky dnešních webových služeb a sociálních sítí nabízejí více možností, více podob a více způsobů integrace. A tvůrcům obsahu na těchto webových stránkách téměř stroprocentní přísun dalších návštěvníků. Dnes téměř na každé webové stránce nalezneme tlačítko “Líbí se mi” sociální sítě Facebook nebo tlačítko “Tweet” mikroblogovací služby Twitter. Dnes také představil své další tlačítko (mimo jiné má například i tlačítku pro možnost stránku “Buzznout”) +1 společnost Google. Přečíst celé

Nová éra webu? Pomocí zařízení ovládaných dotykem

Před rokem jsem dělal na vysoké škole seminární práci ohledně mobilních zařízení a jejich operačních systémů. V té době našim dlaním, prstům a kapsám vévodily starší verze Android, iPhone 3, Windows Mobile 6.5 (v té době byl Windows Mobile (Phone) 7 ještě nevydaný – což mi přijde, že není ani dnes). Nějaký rok před tím však také existovala zařízení, která se ovládala dotykem nebo alespoň dotykovým perem. V té době to však bylo spíše vyjímkou.

Dnes jsou však tato zařízení na vzestupu. Zařízení jako iPhone 4. generace, iPad, Samsung Galaxy Tab, LG Optimus 2X, BlackBerry Playbook nebo Motorola Xoom mají poměrně vysokou prodejnost – těší se vysoké oblibě a to i díky stále větší dostupnosti rychlého Internetu a prostředkům (např. pokročilé ovládání, operační systémy a nástroje). Když si na těchto zařízeních zabrouzdáte na Internetu, je to rozdílné než na desktopu, notebooku nebo na maličkých netboocích. Prohlížeče stále nedosahují takových možností a vlastností, jako jejich desktopoví protějšci a displeje některých zařízení jsou stále poměrně malé (na desktopu už jdou nahoru rozlišení typu 1680×1050, na smartphonech je to 800×480 a na tabletech se začínají objevovat 10″ displeje s rozlišením 1280*800), ale už je to mnohem lepší než na starších generacích mobilních telefonů s rozlišením okolo 320*200.

Jenže jak jsem psal, tato zařízení získávají na oblibě, prodáno jich bylo již několik stovek milionů kusů a každý den se toto číslo neustále zvyšuje. Prohlížení internetu na takovém zařízení se stává poměrně obvyklou činností (a to i u nás, kde rychlý mobilní internet nemá dostatečné pokrytí). Plno webových stránek však zatím není na podobná zařízení připravena (ano, zatím ani moje není, avšak pomalu připravuji úpravy – viz má Facebook Page). Mělo by se s tím pomalu něco dělat, i když asi bude lepší si položit otázku – jde s tím něco dělat? Přečíst celé

Tvořím web – myslím na návštěvníky

Když jsem začal s tvořením webových stránek, nikdy jsem příliš nepřemýšlel nad tím, že bych měl myslet na případné návštěvníky webu a tvořil jsem web tak, jak se mi líbil a jak bych si představoval, že by měl vypadat. To bylo ještě v době, kdy jsem sám nebyl příliš zkušeným vývojářem a neměl jsem, co se týče technologií a možností, které web nabízí, takové znalosti.

Když jsem však pomalu nabíral znalosti o nejrůznějších technologií, moderních trendů a v neposlední řadě přístupnosti a uživatelské přívětivosti, začal jsem si uvědomovat, že vlastně web není o ničem jiném, než o uživatelých. Ti totiž generují případný obchodní úspěch, budování značky a hlavně také nějakou tu reklamu (pokud se jim web líbí, mohou ho doporučit někomu jinému, atd.). Nikdy jsem si však neuvědomoval, že bych přemýšlel strojově jako programátor a snažil jsem se tvořit web stále co nejpříjemnější – ale stále podle toho, jak vím, že se webové stránky dnes tvoří, jaká pravidla se uplatňují a jaké technologie se používají. To ale nebyl zrovna ten nejšťastnější krok. Přečíst celé