Rozvíjejte svou představivost pro co nejlepší design

Jednou z největších výzev designu je přijít s nápady na řešení určitého problému. Nejen designeři mají problémy s představou, že by mohly některé nápady fungovat. A často se fixují k jednomu konkrétnímu řešení. Které ale nemusí být to nejlepší. Sám jsem s tím nějakou dobu bojoval.

Poslední rok a půl se snažím svou představivost neustále rozvíjet a problémy zkoumat z různých úhlů pohledu. Což přináší nejen více nápadů, ale i kvalitnější řešení.

Každý designér by měl svou představivost neustále rozvíjet. Neboť je kritická pro tvorbu nápadů na řešení. Ať už se jedná o koncepty nebo detailní části produktu. Vždy s ohledem na co nejlepší výsledek.

Zbavme se omezeného úhlu pohledu

Největším problémem, který se u návrhu řešení vyskytuje, je omezený úhel pohledu. A tím pádem také představivost.

Podívejte se na následující obrázek a zkuste říct, co vidíte:

Objekt, který na první pohled vypadá jako čtverec

Vypadá to jako normální čtverec, že? Když se však na obrázek podíváte z jiného úhlu, uvidíte kvádr. Nebo krychli.

Objekt, který na první pohled vypadá jako čtverec. Z jiného úhlu jako kvádr. Objekt, který na první pohled vypadá jako čtverec. Z jiného úhlu jako krychle.

Omezený úhel pohledu naprosto zkreslí možnou realitu. A pokud nemáte dostatečnou představivost, zaseknete se pouze na omezeném řešení. Což není dobře.

Přemýšlel jsem a zkoumal důvody, proč se tomu děje. A objevil jsem jich několik. Ať už u sebe, nebo v odborné literatuře. Například:

  • Nemáme o problému dostatek informací.
  • Zafixujeme se na jednom řešení, aniž bychom prozkoumali další. Typicky, že si myslíme, že ostatní nebudou fungovat.
  • Při řešení zabředneme příliš brzy do detailů.
  • Nechceme zkusit nekonvenční řešení.
  • Nemáme dostatek inspirace.

Napříkad Viktor Papanek, Scott Berkun nebo Jan Michl ve svých knihách zmiňují, že naší představivost formují a omezují již od útlého věku. Pokud budete mít škole jiný názor, nikdo Vás za něj nepochválí. A to ani ve společnosti. A tím dávají vaší představivosti jasně vymezené hranice.

Jako důsledek takového formování je omezený pohled na designová řešení. A právě pro ně je potřeba se tohoto omezeného pohledu zbavit. A hledat inspirace a nápady kdekoliv je to možné.

Nejen že budeme produkovat více nápadů na řešení, ale budeme z nich schopni vybrat mnohem kvalitnější. A vytvořit tak lepší produkt.

Jak ale přicházet na více nápadů a podporovat tak svou představivost?

  • Neomezovat svou představivost předčasně.
  • Hledat inspiraci a být zvědavý.

Neomezujme představivost předčasně

Spousta produktů ukázala, že lze přijít i cestou netradičního řešení. A spousta z nich slavila velké úspěchy. Nebáli se totiž odlišit a přijít s novým nápadem. A tak by měl přemýšlet i designér.

Může se zdát, že dnes je velice složité hledat nová řešení. A v mnoha případech také zbytečné. Například:

  • Proč třeba vymýšlet novou počítačovou myš, kterou před mnoha lety vymysleli v PARCu? (pozn. určitě si v knize Designing Interactions přečtěte, jak jí designovali.)
  • Přenos souborů ťuknutím dvou zařízení o sebe, které představili v projektu Bump (který už ale koupil Google).
Placení pomocí Bump Pay – ťuknutím telefonu o sebe.
Placení pomocí Bump Pay – ťuknutím telefonu o sebe.
Zdroj: http://www.blessthisstuff.com/stuff/technology/apps/bump-pay/

Bohužel žijeme v zaběhnutých kolejích a konvenčních řešení. A zůstáváme tak těsně pod vrcholem. A nepřijdeme tak s řešením, které kvalitu produktu posune zase o kus výš.

On totiž první nápad není vždy ten nejlepší. A proto bychom měli hledat další. A hned je nezahazovat, protože se na první zamyšlení nebudou fungovat. A to jen proto, že každý nápad ještě před nakreslením začneme hodnotit.

Ve výsledku tak s dalším řešením nepřijdeme a nemůžeme se z jednotlivých nápadů inspirovat. A zůstaneme uzamčeni v omezeném úhlu pohledu.

Hledejte inspiraci, buďte zvědaví

Dnes je možné najít spoustu metod, které Vám pomůžou s kreativitou, myšlením a hledáním inspirace. Jednou z nich je například Break, kterou jistě zná a využívá spousta lidí. A využívali jí i velcí myslitelé a inovátoři – např. Thomas Edison nebo Leonardo Da Vinci.

Také jí při své práci využívám. V kanceláři se totiž často nemohu soustředit tak, jak bych potřeboval. A venku si má mysl odpočine a mozek získá trochu víc kyslíku. Díky čemuž se mi lépe přemýšlí a jsem mnohem více otevřen různým nápadům.

Například Bill Buxton si už několik dekád buduje kolekci nejrůznějších zařízení pod názvem Buxton Collection. Může se tak kdykoliv podívat na existující řešení a inspirovat se pro další návrh.

V poslední době chodím na setkání s dalšími designéry. Které neformálně nazýváme Design Jam. A na kterém řešíme problémy, ke kterým se ve svém zaměstnání typicky nedostaneme.

Díky řešení různých problémů musíme využít naší představivost a přicházet s různými nápady. Na obrázku řešíme obaly na sluchátka z různých materiálů.
Díky řešení různých problémů musíme využít naší představivost a přicházet s různými nápady. Na obrázku řešíme obaly na sluchátka z různých materiálů.

Nejen že si vyzkoušíme různé metody, ale také musíme přicházet s novými nápady. Neboť se v dané doméně běžně nepohybujeme. A neustále cvičíme svou představivost a kreativitu.

Aby bylo řešení co nejlepší pro lidi, kteří jej budou používat, je potřeba mít velkou představivost a hodně nápadů.

Každý designér má své kvality a nápady. A ve větší skupině tak může designér využít nápady ostatních a posunout kvalitu řešení zase o kus dál.

Důležité je hned neodmítat další řešení, pokud nemáte dostatečné srovnání. Není špatně, pokud vyzkoušíte více cest. Chybou je, pokud problém a řešení dostatečně neprozkoumáte. Protože pak nemůžete objektivně zhodnotit, že lidem pomůže co nejvíce.

Docela by mě zajímalo, jak hledáte inspiraci a podporujete svou představivost vy. Budu rád, pokud mi k článku zanecháte komentář.


Sdílejte článek



Michal Maňák

Jmenuji se Michal Maňák, jsem Interaction Designer a Digital Product Designer.

Pracuji ve společnosti LMC.