Proč ke skicování nerad používám vytištěné šablony

Když jsem se začal profesně věnovat interakčnímu designu, učil jsem se a zkoušel různé techniky a přístupy. Právě skicování se pro mě stalo jednou ze základních metod.

Pro získání co nejlepších výsledků jsem vyzkoušel různé techniky, např. skicování do vytištěných šablon. Dnes ale nejraději kreslím na čistý nebo tečkovaný papír. A mám k tomu hned několik důvodů.

Šablona příliš omezuje

Při tvorbě konceptů je pro mě nejdůležitější vygenerovat co nejvíce nápadů a nezaobírat se vším ostatním (jak jsem psal v článku Jak vytvořit dobré designové koncepty).

Příklady šablon pro skicování, tzv. 6 up a 1 up sketch templates.
Příklady šablon pro skicování, tzv. 6 up a 1 up sketch templates.

Při skicování do vytištěných šablon mívám problém se zabíháním do detailů a zbytečnou mentální zátěží, např:

  • Vejdou se nápady do rámečků?
  • Anotace je potřeba psát vedle, aby nepřekrývaly koncept v rámečku.
  • Když vidím rozhraní prohlížeče, přidám ještě pár detailů.
  • Bude tento nápad vedle ostatních vypadat dobře?

A to jsou faktory, kterým se na čistém papíře vyhnu.

Šablona sice stanovuje určité hranice, ale zbytečně tím narušuje mentální soustředění a kapacitu. Já se ale chci soustředit na vymýšlení nápadů a ne na šablonu.

Vyzkoušel jsem i šablony pro různé typy zařízení – např. pro iPhone nebo SmartTV.
Vyzkoušel jsem i šablony pro různé typy zařízení – např. pro iPhone nebo SmartTV.

Šablona se nehodí pro dílčí interakce

Pro návrh interaktivních aplikací jsem u šablon nenašel využití. Především u promýšlení dílčích interakcí – např. změna stavu po zmáčknutí tlačítka.

  • Přechody mezi rámečky jsou pro dílčí interakce nepřehledné.
  • Varianty interakcí a změn stavů aplikace mohou mít dopady i mimo obrazovku (rámeček).

Pokud potřebuji detailněji rozpracovat screen-flow (rozvržení informační architektury, základního konceptu a tok obrazovek) a mám už zpracované hrubé koncepty, šablona může posloužit dobře.

V současné době používám pouze v  případě, že potřebuji vytvořit storyboard.

Pro storyboardy je šablona ideální, např. 8 up.
Pro storyboardy je šablona ideální, např. 8 up.

Pro skicování používám čistý tečkovaný papír

Všechny koncepty dnes skicuji na čistý papír bez předtištěných rámečků. Lépe se tak soustředím na samotný proces – generování nápadů a  cíle designu.

Abych mohl vytvořené koncepty snáze archivovat, vytvořil jsem si vlastní šablonu – tečkovaný grid s políčky pro název a datum designu. Stačí si jí jen vytisknout.

A co vy, skicujete radši na čistý papír nebo používáte nějaké šablony?

Tip Užitečná je také aplikace Gridzzly, která umožňuje vytisknout různý grid.

Komentáře

  1. Souhlasím, předtištěná šablona může snižovat míru kreativity a zároveň nutit hnát nápady do přílišných detailů. Šablony používám, když už potřebuji vše sjednotit nebo v případě, že mě okolnosti (rozpočet,..) nutí vycházet jen z tohoto…

  2. Obecne jako u vseho, nejlepsi prace je zadna prace, nejlepsi design je blank page. U skicovani to plati dvojnasob. Prestoze mam tablet, stejne radeji skicuji do obycejneho bloku. Na rozdil od digitizeru a displaye jde potom vse rozmistit po nastence a optimalizovat. Nicmene se mi nejvice osvedcilo pouzivat 2 kroky – sticky notes jen pro nazev stranky s popisem interakce a az po schvaleni pristoupit k k detailum. A vzdy pouzivam co nejmensi papir a nejtlustsi fix, abych bylo oprostene od vsech sracek (detailu). Nejradeji to ovsem zcela vynecham zejmena pokud pouzivam nejaky UI framework, necham schvalit kitchen sink a jeho nastaveni (scss napriklad u Foundation 4) a nasledne misto prototypu delam realne UI. Nevim, jak to chodi v CR, klienty tu nemam, moc se tu stravilo kecanim a malo delanim (mozna se to uz zmenilo).

Napsat komentář