Nemyslím si, že by měl UX Designer navrhovat API

Stále více internetových služeb umožňuje přístup ke svým datům pomocí API. A nejde jen o sociální sítě. API přináší také snadnou cestu integraci dat do různých věrzí produktů – např. mobilní a televizní aplikace, webová stránka, atp.

Začíná se tedy rozvíjet diskuze o tom, že by se návrh API měl stát součástí práce UX Designerů. Například Jared Spool o tom napsal článek APIs: The Furure Is Now.

Pokud jste četli knížku Content Strategy for Mobile nebo Content Everywhere, určitě souhlasíte s tím, že API přináší mnoho výhod – především pro lidi, kteří své služby udržují a rozvíjejí.

Jenže návrh a tvorba API je poněkud odlišná od návrhu uživatelských rozhraní. A mají jiný účel. Jared Spool ve svém článku zmiňuje, že by se UX Designeři měli v návrhu API začít více vzdělávat. Já s tím momentálně nesouhlasím z několika prostých důvodů.

API není uživatelské rozhraní

Prvně je potřeba si uvědomit několik věcí:

  • K jakému účelu se API vytváří?
  • Kdo s ním bude pracovat a jak často?
  • Jakým způsobem bude API používáno?

Z vlastních zkušeností návrhu a integrace API a ze zkušeností práce v GoodData, kde umožňujeme pomocí API přistupovat ke všem službám a datům, pokusím se na tyto body odpověď následovně:

  • API slouží například k integraci do dalšího produktu.
  • Pracovat s API bude v první fázi člověk (vývojář) do té doby, než jej zaintegruje do své aplikace. Poté už není potřeba s ním dále pracovat, vše obslouží daná aplikace.
  • S API se pracuje automatizovaně, programově.

V tomto případě nejde zcela o human-computer interaction, ale spíše o computer-computer interaction. Jednou API zaintegrujete a je potřeba s ním opět pracovat pouze v případě změn a doplnění nové funkcionality.

Funkcionalita, rychlost zpracování požadavků, jednoduchost integrace a hlavně kvalitní dokumentace s příklady jsou zásadní prvky pro dobré API.

Pro návrh API je potřeba technických znalostí

Jared Spool na konci svého článku zmiňuje, že se designeři mají pomalu připravovat a učit, co lze pomocí API udělat a co naopak nejde. A jak říkají vývojáři v GoodData – udělat jde cokoliv, ale za jakou cenu.

Když jsem začal připravovat tento článek, napadlo mě několik otázek (aniž bych se chtěl někoho dotknout):

  • Kolik UX Designerů někdy něco naprogramovali nebo zaintegrovali cizí API?
  • Kolik UX Designerů se bavilo s programátory při jiné příležitosti než při vytýkání chyb po implementaci designu?
  • Kolik UX Designerů ví, co je to např. JSON (džej-son)?

O návrhu API je možné sehnat velké množství kvalitní literatury, avšak bez technických znalostí bude její čtení velice náročné. Možná spíše ztrátou času.

Několik knížek o návrhu API, které lze získat od vydavatelství O’Reilly
Několik knížek o návrhu API, které lze získat od vydavatelství O’Reilly.

Protože API komunikuje pomocí HTTP protokolu, je potřeba vědět, jak tento protokol funguje a co umožňuje. A nerad bych se pouštěl do dalšího výčtu, co dalšího je potřeba vědět.

Nestanou se z UX Designerů jednorožci?

Abych byl upřímný, osobně bych se do návrhu API nerad pouštěl. Věřím, že když máte šikovné architekty a programátory, kteří své doméně rozumí a vědí, jak produkt funguje a co je potřeba v API umožnit, dokáží vytvořit použitelné API. A s nástroji, jako je Apiary.io, mají práci mnohem jednodušší.

Pokud bych měl API navrhovat, musel bych rozvíjet a udržovat své technické znalosti. Neměl bych pak dost času na studium témat, které mi pomáhají dodávat „lidské teplo“ do produktů, které lidé používají pravidelně. A mohl bych si opravdu dát tu nesmyslnou nálepku typu UX Developer.

Ač si zatím myslím, že není dobrý nápad zapojovat se do návrhu API, na druhou stranu si myslím, že UX Designer může pomoci API znatelně zlepšit. Umíme se přece bavit s lidmi a sledovat jejich reakce, naslouchat jim a vyvodit z toho nějaké závěry.


Sdílejte článek



Michal Maňák

Jmenuji se Michal Maňák, jsem Interaction Designer a Digital Product Designer.

Pracuji ve společnosti LMC.