Lidé na webu čtou

Ohledně webu se traduje takový mýtus - Lidé na webu nečtou. Touto zajímavostí se zabývalo již mnoho odborníků a specialistů. Mně to také nedalo spát a během několika měsíců jsem se pokusil toto tvrzení vyvrátit nebo potvrdit. Avšak ono to nebylo tak jednoduché, protože toto tvrzení je částečně pravdivé. Moje tvrzení, že lidé na webu čtou, se mi podařilo potvrdit díky studiím odborné literatury, několika uživatelským testováním a sledování chování uživatelů internetu.

Jak napsal @janrezac na svém blogu v článku Lidé na webu nečtou, ve kterém zmínil i doporučení předních autorů na použitelnost webu, lidé se při čtení na webu chovají jinak než při čtení jiných médií (např. tisku), ale ve výsledku na webu vlastně čtou - ale pouze strukturovaný a jasný obsah.

Rozsáhlé poznatky Jakoba Nielsena

Jakob Nielsen napsal několik poznámek ohledně čtení na webu v článku How Users Read on the Web. Rád bych zmínil ty nejzajímavější poznatky o chování, které je možné u uživatelů skutečně vypozorovat:

  • Zaujme je více faktický titulek,
  • Lidé obsah očima skenují, hledají fakta,
  • Zvýrazněná slova vnímají jako důležitá sdělení,
  • Seznamy jim pomáhají hledat zajímavosti.

Není to však vše, co se podařilo Jakobu Nielsenovi nashromáždit. Za zmínku určitě také stojí studie ohledně samotného čtení, nebo spíše skenování, obsahu. Pro představu, jak se lidé na webu chovají, je to to nejdůležitější.

Pohyb ve smyslu F

Pokud chceme na webu vyjádřit nějakou myšlenku nebo napsat nějaký názor, často není tak jednoduché dodržovat doporučené principy a nelze se vyhnout delšímu méně strukturovanému článku. Pokud budou důležité informace dobře zvýrazněné, lidé si článek v případě zájmu přečtou. Není však jisté, že článek celý.

Jak lidé na webu čtou? Užitečné zjištění pomocí oční kamery a heat mapy.
Jak lidé na webu čtou? Užitečné zjištění pomocí oční kamery a heat mapy.
Přejato z článku F-Shaped Pattern For Reading Web Content od Jakob Nielsen

Jak ukazuje trojice obrázků, čtení různého obsahu nabývá téměř stejné podoby - tvaru F. Jak zmiňuje sám Jakob Nielsen, často to je spíše E. Více informací je možné získat v článku F-Shaped Pattern For Reading Web Content.

Sledování na uživatelském testování

Články od odborníků jako je zmíněný Jakob Nielsen beru jako velice přínosné a poučné. Je však všeobecně známo, že lidé se v různých geografických podmínkách chovají jinak. Mají jiné zvyklosti, jinou životní úroveň a jiné prostředky. Protože žiji v České republice, chtěl jsem si zmíněná zjištění ověřit i u českých uživatelů, pro které jsem většinou webové stránky navrhoval nebo jsem se na návrhu podílel.

Během uživatelských testování jsem se zaměřil na:

  • Jací uživatelé na web chodí,
  • Jaký obsah lidé hledají,
  • Jak během procházení webu postupují,
  • Proč z webu odcházejí.

Bohužel jsem se zatím nedostal k uživatelskému testování s využitím oční kamery. Tato metodika by mi dala do rukou faktická data. Momentálně tedy vycházím z rozhovorů, poslechů a očního sledování uživatele.

Mezi skupinami uživatelů jsou v chování na webu samozřejmě rozdíly. Je to z různých důvodů, např.: technologická zdatnost, vzdělání nebo zájem o téma. Pokud však porovnám zjištění Jakoba Nielsena, některá se skutečně shodují.

Zjištění

  • Lidé hledají fakta,
  • Marketingové texty lidem nic neřeknou, příliš je nečtou,
  • Lidé dlouhé texty skenují - nečtou je,
  • Seznamy a zvýrazněná slova lidem pomáhají v třídění informací,
  • Když je informace v začátku zaujmou, projdou si celý obsah,
  • Nestrukturovaný text po chvilce opouštějí,
  • Je důležitá dobrá typografie.

Mezi uživatelská testování jsem zařadil i vlastní pozorování, např. přátel nebo rodičů.

Zhodnocení

Jak jsem říkal již v úvodu, lidé na webu čtou. Ale pouze strukturovaný text s faktickými daty. Proto je při psaní článků nebo textů na web důležité dbát na to, jaké informace chceme návštěvníkům sdělit a jaké informace chceme, aby si odnesli.

Na mnoha webových stránkách je vidět, že texty jsou optimalizovány více pro vyhledavače, než pro lidi. Proto není ani tak důležitá návštěvnost jako doba setrvání na stránce, míra odchodu a nový / vracející se návštěvníci.

Také Vás zajímá podobná problematika? Budu rád za Váš názor, který můžete vyjádřit například v komentářích pod článkem.


Sdílejte článek



Michal Maňák

Jmenuji se Michal Maňák, jsem Interaction Designer a Digital Product Designer.

Pracuji ve společnosti LMC.