Jsme také jenom lidé

Lidé si o designérech myslí spoustu věcí – že kreslíme obrázky, že rozumíme všemu na světě, že naprosto přesně víme, jak se věci řeší, atp. Vlastně se jim ani nedivím – design je tak obecný a specifický obor, že často ani sami designéři nedokážeme věci správně pojmenovat a určit.

Hezky to reflektuje situace, která se mi stala minulý týden v práci, když jsme s týmem řešili nějaké věci ohledně produktu a věcí pro běžné použití – jako designér mám přece vědět, jak věci fungují a jak se lidé chovají.

V pátek jsem přišel za kolegou produkťákem do kanceláře, abych se s ním domluvil na postupu řešení nové varianty jednoho z produktů, který si zákazníci mohou u LMC zakoupit. Nebylo mi zcela jasné, co je v plánu a zda tým něčím nebrzdím.

Poměrně snadno jsme se dohodli. Shodli jsme se na určitém postupu, naplánoval jsem na útery výkop a s dobrým pocitem jsem se měl k odchodu.

Když jsem se zvedl ze židle a pomalu s kanceláře odcházel, kluci se mi pochlubili, že dostali novou televizi. Tu největší – což ještě doplnili tím, že vlastně jako nejmenší tým mají tu největší televizi.

„A teď schválně, jestli budeš vědět, jak změnit hlasitost. Nikdo na to nepřišel.“

Řekl mi vývojář Martin a doplnil, že to je docela špatně vyřešené. Takže jsem si šel vzít ovladač a zkoumal jsem, jak to asi může fungovat.

Chvilku jsme se o tom bavili a Martin řekl, že jako „UXák“ bych na to měl přece přijít, že vím, jak věci fungují a jak se lidé chovají.

Z legrace jsem na kluky spustil, co to povídají za nesmysly, například:

  • Jak asi můžu vědět, jak to mám použít? Nikdy jsem to neviděl.
  • Jak můžu vědět, jak se lidé chovají – copak jsem někdy zkoumal, jak lidé používají ovladače?

Snažil jsem se namítat, že přesně podobné věci jsou důvodem, proč raději děláme výzkum – abychom nenavrhli podobnou sračku.

I když jsem na kluky z zžertu spustil, musel jsem se nad tím pousmát. Připomnělo mi to několik diskuzí a myšlenek o tom, jakou mají designéři ve firmách často roli a co se od nich očekává. Třeba typický argument „Proč dělat výzkum, vždyť ses designér a víš, jak se to má dělat".

Je potřeba si uvědomit, že my designéři jsme taky jenom lidé, kteří se v běžném životě musí vypořádat se spoustou nedokonalých věcí. A zároveň:

  • Se spoustu věcí za svůj život nepřijdeme do styku.
  • Lidé jsou tak různí (rozhlédněte se kolem sebe), že často raději nemůžeme nic předpokládat.
  • Umíme používat pravidla a principy, ale abychom vytvořili skutečně dobré věci, musíme pochopit, jak lidé o světě přemýšlí, jaké mají zvyklosti, zkušenosti, atd.

A spoustu dalšího.

Jako designéři bychom ale měli dělat vše pro to, aby nad námi navrhovanými produkty nemuseli lidé přemýšlet a získali očekávanou hodnotu. Ale stále jsme jen lidé, děláme chyby, ale umíme se z nich pro svou práci poučit… nebo bychom alespoň měli.


Sdílejte článek



Michal Maňák

Jmenuji se Michal Maňák, jsem Interaction Designer a Digital Product Designer.

Pracuji ve společnosti LMC.