Jakým směrem se může UX Designer vydat?

O User Experience se zajímám více jak 4 roky, profesně design praktikuji již téměř 3 roky. A po necelém roce designování v GoodData jsem dostal za skvěle odváděnou práci nabídku na „povýšení“ – z UX Designera na Technical Product Managera.

Tato příležitost pro mě znamená přehodnocení mého dosavadního vývoje a dlouhodobých cílů. Je to přeci jen značně odlišná profese. A já bych se nechtěl vydat jiným směrem, než jsem si vytyčil a který mi dává smysl.

Avšak je zde nějaký směr, kterým se může designer vydat? A co případně nabízí a obnáší? Po menším průzkumu a zamyšlení jsem našel čtyři možné cesty.

Čeho chci jako designer dosáhnout?

S User Experience jsem začal ještě jako programátor / kodér webových aplikací. V té době jsem spoluvytvářel e-learningový portál pro seniory – aplikaci pro univerzitu třetího věku.

Přemýšlel jsem nad tím, jak se lidem tato aplikace používá – nemají s ní nějaké problémy, které můžeme odstranit? Je vše srozumitelné a nabízí vše, co lidé potřebují? Začal jsem na tyto otázky hledat odpovědi. A na jejich základě web zlepšovat. Což jako UX designer dělám dodnes a hodně mě to baví.

Proč se vlastně věnuji designu a ne jiné profesi, které má tuto „sílu“ také?

  • Mohu tvořit konkrétní podobu produktu.
  • Mohu z části ovlivnit, co bude produkt obsahovat, aby byl pro lidi užitečným.
  • Mohu se bavit s lidmi o tom, jak jim může produkt skutečně pomoci. Ne o tom, co chtějí – protože jim to nemusím prodávat.
  • Nejsem na tak vysoké pozici, abych musel přehlížel detaily.

Mám také určité zásady a postoje, kterých se držím, abych byl ve své profesi efektivní.

  • Fungovat vždy nejméně na 100 %.
  • Více dělat a méně řečnit.
  • Žádná zbytečná byrokracie.
  • Co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítra.
  • Neustále se odborně vzdělávat.
  • Brát chyby zodpovědně a jako příležitosti pro zlepšení.

Život v dnešním komplikovaném světě může být velice těžký. Už takhle jej spousta lidí ostatním jen ztěžuje. Proto chci lidem pomáhat a dělat život alespoň o trochu jednodušší. A nabízet možnosti, které lidem pomůžou v dosažení jejich cílů.

Jaké jsou možné směry

Když jsem se dozvěděl o svém možném povýšení, zamyslel jsem se nad tím, kolik možných cest pro designera existuje. Během pár dní jsem si prošel různé pozice na Linkedin, popis pozic na tuzemských i zahraničních portálech s nabídkou zaměstnání, atp. A dospěl jsem k tomuto schématu:

Různé směry, kterými se podle mě může UX Designer ve své kariéře vydat.
Různé směry, kterými se podle mě může UX Designer ve své kariéře vydat.

Celkem jsem se našel čtyři možné cesty. Každá z nich nabízí něco jiného, má svá negativa a pozitiva. A charakterizoval bych je přibližně takto:

  • Kreativec – z vizuálního designera se postupem času může stát člověk, který vytváří identitu pro všechny možné materiály společnosti. A rychle a snadno začne spolupracovat spíše s marketingem na letácích, než na produktu s vývojáři.
  • Vedení UX – z designera manažerem – vedoucím týmu dalších UX profesionálů. Spíše než UX se bude primárně zabývat vedením týmu. Vedle toho také udávat tempo a směr – jak pro samotné členy, tak i produkt. Z kreativní pozice se ale stane zaměstnání plné byrokracie. Na Adaptive Path o tom napsali zajímavý článek – Just What is a UX Manager?
  • Tvorba produktu – produktový management je zodpovědný za produkt a skutečně ovlivňuje směr, jakým se bude ubírat. Úzce komunikuje s členy produktového týmu – vývojáři, designery a dalšími. Je potřeba mít konkrétní znalosti dané domény. A místo kreativní práce stráví hodně času meetinzích, diskuzích s vedením společnosti, komunikací s dalšími odděleními.
  • Výzkum a podpora produktu – nejen uživatelský výzkum by měl být součástí znalostí každého designera. Pro mě osobně je tento „obor“ velice zajímavý a chtěl jsem se mu v začátcích kariéry primárně věnovat. Pozice může značně ovlivnit kvalitu produktu a je potřeba vše pečlivě komunikovat zbytku společnosti. Ač to není kreativní činnost, nabízí spoustu zajímavých příležitostí a způsob, jak se do tvorby produktu zapojit.

Mně osobně dávají největší smysl pozice ve Vedení UXTvorbě produktu. Především proto, že se blíží mým cílům a postojům.

Pozici Product Managera už jsem si vyzkoušel. Právě v GoodData jako Technical Product Manager. Naučil jsem se spoustu nových věcí, které značně ovlivnily mé designerské uvažování a rozhodování, například:

  • Definovat, co má produkt splňovat a proč.
  • Řešit funkcionalitu napříč celou firmou a všemi produkty.
  • Prioritizovat story pro vývojářský tým.
  • Plánovat s týmem story do backlogu.
  • Získávat v produktovým týmu shodu a zájem.

Tento směr ale vyžaduje odlišnou kvalifikaci, než UX Designer. Klade důraz na schopnosti managementu, znalosti domény a byznysu, atp. Například ve společnosti GoodData, kde řešíme Business Inteligence, je potřeba mimo jiné technických znalosti dost složitého a specifického oboru. Což snižuje možnost se dále vzdělávat a zlepšovat v User Experience.

I samotné vedení UX týmu je skvělou příležitostí. V každém ohledu je velice důležité mít k sobě zkušeného člověka, mentora. Ale také někoho, kdo vám bude naslouchat, bude rádcem a oporou ve vypjatých situacích. Je to skvělá příležitost, jak někomu dalšímu předat nabyté zkušenosti a ukázat mu možné cesty, po kterých se může vydat.

Chci být designer a jsem na to hrdý!

Designerem nejsem zatím příliš dlouho. Vím, že jsem se ještě zdaleka nenaučil vše, co bych měl a co bych chtěl. Ještě pár let bych se chtěl tomuto oboru věnovat.

Naskočit do nové profese a oboru je určitě skvělou příležitostí. Jak řekl jeden z mých kolegů, „perfektně by se to vyjímalo v CVčku“. I přes to, že jsem dost ambiciózní, vidina takového postupu mě zatím neláká.

Jako designer jsem spokojený, práce mě baví a chci dosáhnout co nejlepších výsledků. A mám ještě dost času a síly na to, abych se jako manažer zahrabal ve stozích papírů a pomalu umíral na “meetingitídu”.

Určitě bych se ale chtěl některým ze zvýše dvou preferovaných směrů vydat. Někdy za pár let. A třeba tak ukázat dalším designerům směr, po kterém jít. A nebo tvořit skutečně užitečné produkty, které budou lidem ku prospěchu.

Tip Při pátrání jsem také narazil na zajímavé články, které určitě stojí za přečtení:


Sdílejte článek



Michal Maňák

Jmenuji se Michal Maňák, jsem Interaction Designer a Digital Product Designer.

Pracuji ve společnosti LMC.