Jak uživatelům webu pomůže captcha?

Při příležitosti vyhlášení výsledků Křišťálové lupy a ocenění projektu 3D captcha jsem se již poněkolikáté zamyslel nad tím, co pozitivního přinese použití tohoto „nástroje” samotným uživatelům. Podobných příkladů, kdy bylo cílem ulehčit uživatelům řešení, jsem viděl již několik. Stále je to však velice obskurní cesta a uživatelům život na webu spíše ztrpčuje.

Captcha je už dlouho dobu velice diskutovaným prvkem na webových stránkách. Diskutovaným v tom smyslu, že je ze strany uživatelů velice kritizovaný,

  • Uživatel musí řešit úlohu, která je mimo primární cíle, např. odeslání formuláře.
  • Řešení captcha je ve výsledku zcela nesmyslně komplikované.
  • Musí řešit otázku, proč má něco podobného vyplňovat.

ale ze strany vývojářů neocenitelný:

  • Nasazení nástroje je velice jednoduché a je ve více podobách.
  • Vývojář se nemusí starat o řešení, které by komplikovalo situaci strojům a jemu samotnému.
  • Řešení je ve výsledku automatizované a podporuje prvně zmíněné.

Avšak to jsou právě roviny, kde by měl mít uživatel přednost a to ze zcela jasných důvodů:

  1. Člověk - uživatel, je vždy primární skupinou, na kterou je potřeba se zaměřit.
  2. Captcha, a podobná řešení, uživatelům ztěžují splnění primárních cílů.
  3. V některých případech není vhodné odvádět pozornost od splnění cíle - např. uživatel prochází formulářem pomocí klávesnice a řešení vyžaduje použití myši (což je samozřejmě diskutabilní, neboť osobně neznám konkrétní čísla).
Varianty textů v captcha
Varianty textů v captcha - kolik jich přečte průměrný uživatel?
Zdroj http://cmp.felk.cvut.cz/~hadacja2/experiments/report_2.php

Zajímavé výsledky poskytuje Průzkum znalostí a chování uživatelů na internetu z ledna 2011 od Dobrý web, kde se na využití captcha také zaměřili. Výsledkem je, že 61,5 % lidí vidí tento nástroj jako obtěžující a 2,1 % jako nepřekonaltený problém.

Proč je captcha tolik využívaná?

Je to velice efektivní řešení pro filtrování přístupu automatizovaných robotů, kteři by mohli využívat web ke spamu, např. v diskuzích - ale často také samotných lidí, např. omezení frekventovaného přístupu k některým akcím.

Díky captcha není nutné na serveru programovat složité řešení, které by automaticky roboty rozpoznávalo. Často je takové řešení opravdu komplikované, protože se roboti identifikují jako skuteční uživatelé. A právě to je síla tohoto nástroje - díky svému principu odfiltruje lidské uživatele, avšak za drahou cenu.

Čím captcha pomáhá uživatelům?

Na podobnou otázku se dá odpovědět velice jednoduše - ničím. Jak velice trefně řekl Adam Fendrych, je to proti smyslu „Nenuťte uživatele přemýšlet”.

A co si o tom myslíte vy?


Sdílejte článek



Michal Maňák

Jmenuji se Michal Maňák, jsem Interaction Designer a Digital Product Designer.

Pracuji ve společnosti LMC.