Optimalizujte svůj web pro správné prohlížeče

V poslední době se již tolik nemluví o optimalizacích webových stránek pro různé webové prohlížeče, tzv. cross-browser optimalizace. Spíše jsou zmiňovány nástroje, které tyto postupy usnadňují.

Tyto postupy se staly samozřejmou součástí pracovní náplně každého kodéra a díky dnešním moderním prohlížečům to není taková dřina – tedy pokud mluvíme o optimalizaci webu pro desktopové prohlížeče (mobilní prohlížeče by měly mít „svůj“ web).

Avšak sledováním zastoupení samotných prohlížečů na svém webu zlepšíte situaci nejen sobě, ale především i zákazníkům – neboť ty nemůžete nutit, aby používali určité prohlížeče.

Sledujte zastoupení na svém webu

Pokud se rozhodujete, pro jaké prohlížeče web optimalizovat a chcete se zaměřit pouze na nejnovější verze prohlížečů, může to způsobit značné finanční ztráty a frustrovat zákazníky. Proto je důležité pečlivě sledovat vlastní web.

Povědomí o globálních trendech zastoupení prohlížečů je určitě velice užitečné, ale tato znalost není klíčová. Situace se mění podle regionů, například v České republice je jiné zastoupení než ve Spojených státech:

Zastoupení webových prohlížečů v USA, listopad 2011–leden 2012
Zastoupení webových prohlížečů v USA, listopad 2011–leden 2012
Zdroj: StatsCounter.com
Zastoupení webových prohlížečů v České republice, listopad 2011–leden 2012
Zastoupení webových prohlížečů v České republice, listopad 2011–leden 2012
Zdroj: StatsCounter.com

Statistiky z českých sledovacích nástrojů jsou téměř totožné, jako nabízí StatsCounter. Data jsem použil z důvodů jednotnosti metodiky sběru dat a shodného přehledu ve srovnání se zahraničím.

Jiné bude také zastoupení prohlížečů na různých typech webů, například na informačním webu a e-shopu s elektronikou, jak ukazují obrázky vyhodnocení v Google Analytics:

Zastoupení prohlížečů na informačním webu za listopad 2011–leden 2012
Zastoupení prohlížečů na informačním webu za listopad 2011–leden 2012
Zastoupení prohlížečů na eshopu s elektronikou za listopad 2011–leden 2012
Zastoupení prohlížečů na eshopu s elektronikou za listopad 2011–leden 2012

Proto je důležité se zaměřit na detailní sledování vlastního webu – návštěvníků a jejich počínání.

Pouhé sledování konverzí nestačí

Potřeby návštěvníků mohou být různé, samozřejmě i podle typu webu. Pokud se zaměříme na eshop, návštěvníci:

  • Srovnávají ceny s konkurencí.
  • Hledají produkt, který by pro ně byl nejvhodnější.
  • Zajímají se o konkrétní produkt.
  • Preferují určitého výrobce a hledají zajímavé produkty.

Výčet potřeb samozřejmě není úplný, ale pro základní představu to stačí.

Protože návštěvníci mají různé technické znalosti a zkušenosti s internetem, nemůžeme je nutit k používání určitých prohlížečů. Možnost změny prohlížeče nemusí být vždy snadná a může je k tomu vést mnoho faktorů, například:

  • Nemají důvod prohlížeč měnit za jiný.
  • Nemají dostatek znalostí o různých prohlížečích.
  • Nemají potřebné znalosti pro změnu prohlížeče.
  • Z technických důvodů nemohou prohlížeč změnit.

Z toho důvodu je důležité sledovat i prohlížeče s významným počtem návštěv, i když je to stará verze prohlížeče.

Jak jsem zmínil v úvodu, dnes je trendem zaměřit se na nejnovější webové prohlížeče a pro ně stránky optimalizovat. Podívejme se zapojení na starších verzí prohlížečů, například Internet Explorer 6 a 7 nebo Firefox 3.6 (u kterého nedávno Mozilla oznámila konec podpory) na eshopu:

Zastoupení jednotlivých verzí prohlížeče Internet Explorer na eshopu
Zastoupení jednotlivých verzí prohlížeče Internet Explorer na eshopu
Zastoupení prohlížeče Firefor ve verzi 3.6 na eshopu – celkový součet jednotlivých verzí je 16 229 návštěv
Zastoupení prohlížeče Firefor ve verzi 3.6 na eshopu – celkový součet jednotlivých verzí je 16 229 návštěv

I tyto starší verze prohlížečů stále generují vysoký počet návštěv.

Pokud na webu sledujeme výkonnost prodeje a máme nastavené e-commerce, můžeme zjistit průměrnou cenu jedné objednávky v rámci celého webu – například 5 000 Kč.

Zaměříme na stejný časový úsek – tedy listopad 2011 až leden 2012. Pokud by byla optimalizace pro starší prohlížeče na webu pozastavena, zákazník by se nemusel dostat k dokončení objednávky a klient může být připraven o následující sumy (počítáno jako: počet návštěv × průměrná cena objednávky):

  • Pro Internet Explorer 6 – 7 205 000 Kč,
  • Pro Internet Explorer 7 – 36 875 000 Kč,
  • Pro Firefox 3.6 – 81 145 000 Kč.

To už jsou poměrně velké sumy a vytvářejí poměrně velké riziko finančních ztrát. Zákazník by se totiž nestaral o nefunkční web a šel by nakoupit jinam.

Konverzní poměr většinou není 100%, ale v řádech jednotek procent. V našem případě je poměr 1.5 % a ztráty by byly (počítáno jako: počet návštěv × průměrná cena objednávky × 0.015):

  • Pro Internet Explorer 6 – 108 075 Kč,
  • Pro Internet Explorer 7 – 553 125 Kč,
  • Pro Firefox 3.6 – 1 217 175 Kč.

A to také nejsou zrovna malé částky.

V případě, že by se na webu sledovaly pouze konverze, mohlo by vyplynout, že konverze jsou prováděny v prohlížečích:

  • Internet Explorer 8,
  • Google Chrome (libovolná verze),
  • Firefox 4 a novější,
  • Opera 10.50 a novější.

A pro ty následně web optimalizovat (jsou to nejnovější verze prohlížečů a jejich podpora je velice snadná).

Co ale ostatní prohlížeče? Bez optimalizace může nastat mnoho problémů, například:

  • Rozložení stránky je rozhozené.
  • Důležité funkce webu jsou špatně viditelné.
  • Některé skripty nefungují.

To by mohlo zapříčinit, že zákazník nemůže nákup uskutečnit. Nákupní proces v tomto případě bude vypadat nějak takto:

Názorná ukázka nákupní procesu, kde zákazníci nemohli kvůli chybě na webu dokončit objednávky
Názorná ukázka nákupní procesu, kde zákazníci nemohli kvůli chybě na webu dokončit objednávky

V případě zjištění podobných situací je důležité web otestovat pro různé prohlížeče. Využít můžete mnoha nástrojů, některé v článku Testování napříč prohlížeči.

Obrázek nákupního procesu slouží pro ilustraci, v Google Analytics bohužel nelze segmentovat vizualizace cest natavených cílů a bylo by nutné využití některého z dalších analytických nástrojů, např. Paditrack.

Závěr

Stav na našem trhu je však o něco odlišný a je dobré se zaměřit na vlastní web a jeho sledování. I v případě trendu snižování podpory pro určité prohlížeče je důležité zjistit co nejvíce podrobností o procesech.

Rád bych také poděkoval Pavlovi Jaškovi za pomoc a korektury.


Sdílejte článek



Michal Maňák

Jmenuji se Michal Maňák, jsem Interaction Designer a Digital Product Designer.

Pracuji ve společnosti LMC.